☰ دسترسی سریع دسته‌بندی اخبار
...

کتاب مجموعه سوالات المپیاد دانش آموزی علوم و فناوری نانو

خرید

...

نگاهی نو به دنیای نانو، مبانی علوم و فناوری نانو

خرید

...

کتاب مفاهیم اولیه فناوری نانو و کاربردهای آن در شیمی

خرید

مفاهیم اولیه فناوری نانو و کاربردهای آن در زیست شناسی

خرید

چهارشنبه 02 اسفند 1402 کد خبر: 443
273

گفتگو با پژوهش‌سرای ناحیه 1 کرمانشاه، مقام چهارم آزمایشگاه‌های نانو

پژوهش‌سرای دانش‌آموزی ناحیه 1 کرمانشاه که در ارزیابی عملکرد اعضای شبکه آزمایشگاهی توانا در سال ۱۴۰۱ موفق به کسب رتبه 4 در بین ۹۲ آزمایشگاه شد، بزرگترین و مجهزترین پژوهش‌سرای استان کرمانشاه است که با داشتن رصدخانه در زمینه نجوم نیز فعالیت می‌کند. این پژوهش‌سرا از سال 92 با دستگاه‌های آون، همگن‌ساز فراصوت، پوشش‌دهی دورانی، دستگاه انفجارالکتریکی سیم و اسپکتروفتومتری در حوزه نانو مشغول به کار است.

در ادامه گفتگوی باشگاه نانو با مدیر پژوهش‎سرا، خانم پری تاتار دکتری علوم کامپیوتر، را می‌خوانیم.

 

  1. سلام خانم تاتار لطفا ضمن بیان انگیزه شخصی شما برای کار در پژوهش‌سرا کارشناسان نانو پژوهش‌سرا را معرفی کنید.

با توجه به علاقه‌ای که به فعالیت علمی و پژوهشی دارم در پژوهش‌سرا مشغول هستم. آقای حسین سقای نخعی دکتری فیزیک ذرات نیز همکار من در پژوهش‌سرا در حوزه نانو فعالیت می‌کنند.

 

  1. دستاوردها وافتخارات شما و مرکزی که در آن فعال هستید، در حوزه نانوفناوری چه بوده است؟

احراز مقام بیست و دوم در سال ۹۷، مقام ششم در سال ۹۸، مقام سوم درسال ۹۹، مقام چهارم در سال ۱۴۰۰ و مقام چهارم در سال ۱۴۰۱ ارزیابی آزمایشگاه‌های شبکه توانا

  1. فعالیت‌ها و رویدادهای در دست اقدام شما در حوزه نانوفناوری در سال جاری چیست؟

برگزاری کارگاه و سمینار دانش‌آموزی، برگزاری دوره‌های ضمن خدمت برای دبیران علوم پایه، شناسایی دانش‌آموزان مستعد برای انجام پروژه‌ها و نشر مقالات در این حوزه

  1. سالانه چند دانش‌‌آموز در مرکز شما با نانوفناوری آشنا می‌شوند و آموزش می‌بینند؟

نزدیک ۹۰۰ نفر در سال ۹۷-۵۳۰۰ نفر در سال ۹۸- ۷۵۰۰ نفر در سال ۹۹- ۶۶۰۰ نفر در سال ۱۴۰۰ و ۱۳۶۰۰ نفر در سال ۱۴۰۱ با حضور در آزمایشگاه نانو، با این فناوری آشنا شده‌اند.

  1. دانش‌آموزان شهر شما چه میزان با باشگاه نانو و رویدادهای آن آشنا هستند؟

با توجه به کارگاه‌ها و سمینارهای برگزار شده برای دانش‌آموزان و همچنین دوره‌های ضمن خدمت برای همکاران آشنایی نسبتا خوبی ایجاد شده است.

  1. آیا در دوره‌های توانمندسازی دبیران که در سال‌های پیش توسط باشگاه برگزار شده شرکت کرده‌اید؟

بله؛ کارشناس آزمایشگاه در پنجمین دوره توانمندسازی کارشناسان آزمایشگاه نانو در تهران و همچنین دوره مجازی کارشناسان آزمایشگاه در دوران کرونا، شرکت داشته‌اند و در آزمون‌های آن نمره قبولی دریافت نموده‌اند.

  1. ارتباط باشگاه نانو با پژوهش‌سرا را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در این سال‌ها ارتباط خوبی بین کارشناس شبکه توانا و کارشناسان آزمایشگاه وجود داشته است.

  1. ارتباط مدیران آموزش و پرورش شهر شما با ترویج و فعالیت در حوزه نانوفناوری چگونه است؟

مدیران آموزش و پرورش ناحیه تعامل خوبی با پژوهش‌سرا داشته و دارند. متاسفانه با توجه به محدود بودن بودجه در تجهیز پژوهش‌سرا در تمام قسمت‌ها از جمله نانو انجام نشده است.

  1. اگر در تعامل با سایر پژوهش‌سراها تجربه ای دارید لطفا بیان کنید.

چندین مورد با پژوهش‌سراهای نواحی ۲ و ۳ نشست‌های مختلفی برای عملکرد بهتر و انجام پروژه‌های مشترک برگزار گردیده است. همچنین در سال‌های گذشته توجیه و برگزاری کلاس‌های آموزشی برای آمادگی المپیاد شهرستان هرسین توسط این پژوهش‌سرا صورت گرفته است.

  1. برای تشویق دانش‌آموزان به شرکت در المپیاد نانو و جذب دانش‌آموزان سایر شهرستان‌های استان به شرکت در رویدادهای نانویی پژوهش‌سرا چه برنامه‌ای دارید؟

برگزاری کارگاه، سمینار، تولید بروشور و پوسترهای تبلیغاتی، توجیه دبیران مخصوصا دبیران علوم تجربی و علوم پایه زمینه.

  1. به نظر شما برای فعالیت بیش‌تر پژوهش‌سرا در حوزه‌ی نانوفناوری به چه چیزی نیاز است؟

اختصاص دادن ساعت بیشتر از طرف اداره برای حضور کارشناسان نانو در پژوهش‌سرا و برگزاری دوره‌های آموزشی برای کارشناسان آزمایشگاه با هدف افزایش تعداد کارشناسان و بروزرسانی اطلاعات آن‌ها و همچنین خرید وسایل آزمایشگاهی جدید

  1. به نظر شما چه چیزی موجب جذب دانش‌آموزان به فعالیت های نانویی می‌شود؟

برگزاری کارگاه و سمینارهای دانش‌آموزی با عناوین مختلف، تولید بروشور و پوستر آموزشی، انجام فعالیت‌های آزمایشگاهی توسط دانش‌آموزان و نشان دادن کاربردی بودن نانو.

  1. به نظر شما چه مواردی باعث شکل‌گیری تعامل سازنده بین پژوهش‌سراهای مختلف می‌شود؟

ایجاد همکاری و تعامل بیشتر بجای رقابت بین پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی، برگزاری دوره‌های مختلف با همکاری بین دو یا چند پژوهش‌سرا، برگزاری نشست‌های داخلی بین پژوهش‌سراهای مختلف، به اشتراک گذاشتن وسایل آزمایشگاهی پژوهش‌سراهای نزدیک به یکدیگر، به اشتراک گذاشتن تجربیات پژوهش‌سراهای مختلف.

  1. پیشنهاد شما برای بهبود عملکرد، خطاب به آموزش و پرورش و همچنین باشگاه نانو چیست؟

برگزاری بیشتر کارگاه و سمینار نانو، توجیه مسئولان آموزش و پرورش در مورد اهمیت نانو و کابردهای آن، افزایش بودجه برای خرید و تجهیز آزمایشگاه پژوهش‌سرا




پربازدیدترین‌ها

آغاز ثبت نام یازدهمین المپیاد دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو

به اطلاع تمام دانش‌آموزان علاقه‌مند به علوم و فناوری نانو می‌رساند، ثبت ...

16199 ادامه ...

کتابچه مقالات دهمین جشنواره دانش‌آموزی نانو منتشر شد

دهمین جشنواره دانش‌آموزی نانو هم‌زمان با دوازدهمین نمایشگاه نانو ۱۸ تا ۲...

9011 ادامه ...

برگزاری بیست و چهارمین دوره ی مسابقات نادکاپ شریف

بیست و چهارمین دوره مسابقات ملی آموزشی نوآوری و ابتکارات دانش آموزی با ه...

8426 ادامه ...

عوامل موثر در افزایش علاقه دانش‌آموزان به فعالیت‌های نانو

گروه نانوفناوری پژوهش‌سرای پروفسور شمسی‌پور ناحیه 3 کرمانشاه اقدام به پژ...

7923 ادامه ...

مرحله سوم دهمین المپیاد دانش‌آموزی نانو صبح روز شنبه ۲۶ مردادماه با حضور...

7453 ادامه ...

آموزش ۱۰،۰۰۰ علاقه‌مند در آزمایشگاه‌های شبکه توانا

فعالیت آزمایشگاه‌های آموزشی فناوری نانو (شبکه توانا) در آبان ماه ۱۳۹۸ زم...

7128 ادامه ...

تخفیف ویژه ثبت‏ نام برای دانش آموزان ‏شرکت‏ کننده در المپیاد نانو

ثبت نام در المپیاد علوم و فناوری نانو برای دانش آموزان مناطق محروم با ار...

7015 ادامه ...

آغاز ثبت نام المپیاد نانو همزمان با سایر المپیادهای علمی

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان تأکید کرد: ثبت‌...

5718 ادامه ...

تندیس برترین طرح های دهمین جشنواره دانش آموزی نانو به چه کسانی تعلق گرفت؟

مراسم اختتامیه دهمین جشنواره دانش آموزی علوم و فناوری نانو روز یکشنبه مو...

4655 ادامه ...

دوره ضمن خدمت فناوری نانو برای دبیران کرمانی برگزار شد

به گزارش خانم تهامی‌پور، رابط نهاد ترویجی مرکز پژوهش‌های علمی و آموزشی ک...

4089 ادامه ...

پرداخت حمایت‌های تشویقی دهمین المپیاد نانو به نهادهای ترویجی فعال

به گزارش بخش المپیاد باشگاه دانش‌آموزی نانو، روز یک‌شنبه هشتم دی ماه ۱۳۹...

3985 ادامه ...

گزارش ارزیابی عملکرد آزمایشگاه های شبکه توانا در آذر ۱۳۹۸

حضور بیش از ۱۴۰۰۰ دانش‌آموز و دبیر در برنامه‌های ترویجی نانو در آذرماه ۹۸

3936 ادامه ...

دوره ضمن خدمت فناوری نانو برای دبیران جیرفت برگزار شد

دو دوره «ضمن خدمت آموزش علوم و فناوری نانو» ویژه دبیران رشته‌های علوم پا...

3893 ادامه ...

برگزاری کارگاه آموزشی ویژه مدیران کیفیت آزمایشگاه‌ها در اصفهان

کارگاه آموزشی یک روزه ویژه مدیران کیفیت آزمایشگاه‌های عضو شبکه فناوری‌ها...

3892 ادامه ...

دوره ضمن خدمت علوم و فناوری نانو در بندرعباس برگزار شد

دوره آموزشی ضمن خدمت علوم و فناوری نانو ویژه دبیران شیمی، فیزیک و زیست‌ش...

3888 ادامه ...