سه شنبه 10 دی 1398 کد خبر: 8

عوامل موثر در افزایش علاقه دانش‌آموزان به فعالیت‌های نانو
211

خانم شیرین تمله، کارشناس آزمایشگاه نانوی پژوهش‌سرای پروفسور شمسی‌پور در گفتگو با بخش خبری باشگاه نانو گفت: «برای بررسی عوامل موثر در افزایش علاقه دانش‌آموزان به فعالیت‌های نانو، یک کلاس هدف در پایه دهم در نظرگرفته شد و سه کلاس آموزشی متفاوت برای دانش‌آموزان در فواصل یک هفته‌ای برگزار گردید. در هر جلسه، قبل و بعد از هر آموزش، میزان تمایل و علاقمندی شرکت‌کنندگان به زمینه‌های متفاوت تحقیقاتی، علمی و آموزشی به عنوان فاکتور مهم ثبت شد. در اولین جلسه آموزشی، ابتد تنها حدود 2 درصد از شرکت‌کنندگان اطلاعاتی در مورد نانو فناوری داشتند که حاصل سمینارهای آموزشی در مقاطع قبلی بوده است. این گروه کسانی بودند که اخبار روز علمی جهان را در مورد نانو دنبال می‌کردند و علاقمند به آموزش و ادامه فعالیت علمی در این زمینه بودند.»

به گفته خانم تمله در اولین جلسه، مفاهیم پایه نانو، خواص مواد در مقیاس نانو، روش‌های کلی ساخت نانوساختارها و اطلاعات مختصری در مورد حوزه‌های کاربرد این مواد بیان شد. در پایان جلسه میزان تمایل و علاقمندی دانش‌آموزان به فعالیت در زمینه‌های متفاوت نانو تا حدود 20 درصد افزایش یافت.

در ادامه بررسی عوامل موثر بر میزان اشتیاق دانش‌آموزان دومین جلسه آموزشی با فاصله زمانی 1 هفته برگزار شد. در این جلسه تمرکز روی ایجاد ارتباط بین مطالب کتاب‌های درسی و مفاهیم نانو و نیز بیان کاربرد نانو در پزشکی ، الکترونیک، صنعت ساختمان، کشاورزی، داروسازی، محیط زیست، بیوتکنولوژی، صنعت دفاعی و غیره بود.

کارشناس پژوهش‌سرای شمسی‌پور افزود: «همانگونه که انتظار می‌رفت، درصد تمایل شرکت‌کنندگان تا 40 درصد افزایش یافت. و در نهایت، جلسه پایانی با فاصله زمانی 1 هفته برگزار شد، نتایج جالب و فراتر از انتظار برگزارکنندگان به‌دست آمد. در این مرحله تاکید بر روی کارهای عملی، آزمایشگاهی و نتایج المپیادهای نانو بود. چگونگی برگزاری مرحله عملی المپیاد نانو، عنوان آزمایش‌ها و طرح‌های تحقیقاتی نانو که از موضوعات علمی روز دنیا است از موثرترین عوامل در افزایش علاقمندی دانش‌آموزان تا حدود 85 درصد بود.»

خانم تمله ضمن بیان این که این تحقیق فاکتورهای مهم در عدم موفقیت پژوهش‌سراها، مدیران آموزشی و مسئولان زیربط در جذب و حفظ دانش‌آموزان مستعد را نیز بررسی کرده، افزود: «این نتایج می‌تواند در اختیار این گروه‌ها قرار گیرد. علاوه بر این راهکارهای لازم برای رفع این مشکلات از طریق گروه نانوفناوری پژوهش‌سرای پروفسور شمسی‌پور ناحیه 3 کرمانشاه مورد بررسی قرار گرفته است که می‌تواند در اختیار علاقمندان قرار گیرد.»

پربازدیدترین‌ها

آغاز ثبت نام یازدهمین المپیاد دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو

به اطلاع تمام دانش‌آموزان علاقه‌مند به علوم و فناوری نانو می‌رساند، ثبت ...

2785 ادامه ...

تخفیف ویژه ثبت‏ نام برای دانش آموزان ‏شرکت‏ کننده در المپیاد نانو

ثبت نام در المپیاد علوم و فناوری نانو برای دانش آموزان مناطق محروم با ار...

542 ادامه ...

آغاز ثبت نام المپیاد نانو همزمان با سایر المپیادهای علمی

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان تأکید کرد: ثبت‌...

532 ادامه ...

برگزاری بیست و چهارمین دوره ی مسابقات نادکاپ شریف

بیست و چهارمین دوره مسابقات ملی آموزشی نوآوری و ابتکارات دانش آموزی با ه...

306 ادامه ...

تندیس برترین طرح های دهمین جشنواره دانش آموزی نانو به چه کسانی تعلق گرفت؟

مراسم اختتامیه دهمین جشنواره دانش آموزی علوم و فناوری نانو روز یکشنبه مو...

254 ادامه ...

عوامل موثر در افزایش علاقه دانش‌آموزان به فعالیت‌های نانو

گروه نانوفناوری پژوهش‌سرای پروفسور شمسی‌پور ناحیه 3 کرمانشاه اقدام به پژ...

211 ادامه ...

کتابچه مقالات دهمین جشنواره دانش‌آموزی نانو منتشر شد

دهمین جشنواره دانش‌آموزی نانو هم‌زمان با دوازدهمین نمایشگاه نانو ۱۸ تا ۲...

198 ادامه ...

پرداخت حمایت‌های تشویقی دهمین المپیاد نانو به نهادهای ترویجی فعال

به گزارش بخش المپیاد باشگاه دانش‌آموزی نانو، روز یک‌شنبه هشتم دی ماه 139...

152 ادامه ...

اردوی علمی دهمین المپیاد دانش‌آموزی نانو آغاز به کار کرد

مرحله سوم دهمین المپیاد دانش‌آموزی نانو صبح روز شنبه ۲۶ مردادماه با حضور...

137 ادامه ...

آموزش ۱۰،۰۰۰ علاقه‌مند در آزمایشگاه‌های شبکه توانا

فعالیت آزمایشگاه‌های آموزشی فناوری نانو (شبکه توانا) در آبان ماه ۱۳۹۸ زم...

126 ادامه ...

دوره ضمن خدمت فناوری نانو برای دبیران کرمانی برگزار شد

به گزارش خانم تهامی‌پور، رابط نهاد ترویجی مرکز پژوهش‌های علمی و آموزشی ک...

124 ادامه ...