یکشنبه 27 مرداد 1398 کد خبر: 1

اردوی علمی دهمین المپیاد دانش‌آموزی نانو آغاز به کار کرد
333

مرحله سوم دهمین المپیاد دانش‌آموزی نانو صبح روز شنبه ۲۶ مردادماه با حضور مدیر باشگاه نانو، مدیر ترویج دانش‌آموزی ستاد نانو، برگزیدگان کشوری این دوره و سرپرستان علمی در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران افتتاح شد.

آقای زارعی، مدیر باشگاه نانو، ضمن عرض تبریک و خوشامدگویی به ۳۱ برگزیده کشوری این دوره، به بررسی دقیق پاسخنامه برگزیدگان امسال اشاره کرد و گفت: «سطح برگزیدگان این دوره بسیار بالا و نزدیک به هم است.»

آقای زارعی افزود: «مرحله سوم المپیاد نانو برای سنجش مهارت افراد شرکت‌کننده طراحی شده است. این مرحله از نظر مهارتی با دو مرحله قبل متفاوت است. افراد در طول دوره در قالب گروه‌های ۳ و ۴ نفره کار خواهند کرد اما در نهایت سنجش و نمره‌دهی آنها به صورت فردی خواهد بود.»

مدیر باشگاه نانو با بیان اینکه مرحله سوم المپیاد نانو نقطه پایان نیست، افزود: «این اردو نقطه آغازی برای شروع فعالیت‌های علمی و پژوهشی برگزیدگان خواهد بود.»

سپس آقای حسینی‌نسب، سرپرست علمی دوره درباره موضوع پروژه آزمایشگاهی توضیحاتی داد. او گفت: «موضوع کار آزمایشگاهی این دوره که بر اساس نیاز فعلی کشور طراحی شده تصفیه پساب است. دانش‌آموزان ضمن انجام آزمایش‌های طراحی شده باید روشی خلاقانه برای تصفیه آب و پساب ارایه دهند که این بخش تاثیر بسزایی در نمره نهایی آنها خواهد داشت.»

مراسم افتتاحیه با بخش پرسش و پاسخ درباره روند اجرایی اردو به پایان رسید. سپس گروه‌ها به همراه سرپرستان علمی در آزمایشگاه‌های سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران حضور یافتند و ضمن آشنایی با جزییات کار آزمایشگاهی و اصول کار در آزمایشگاه که توسط خانم چمک ارایه شد، وسایل آزمایشگاهی مربوط به پروژه تصفیه آب را تحویل گرفتند.

در ادامه کارگاه نانوساختارهای متخلخل توسط آقای عابدی، اجرا شد. آقای عابدی با اشاره بر اینکه در پروژه پیش رو اساس کار تبادل یونی خواهد بود، گفت: «با استفاده از تبادل یونی اقدام به حذف کاتیون‌های سخت آب کرده و آنها را با کاتیون‌های بدون سختی جایگزین خواهیم کرد. بخش زیادی از سختی آب به دلیل حضور یون‌های منیزیم و کلسیم است. تبادل‌گرهای یونی بعد از مدتی اشباع شده و نیاز است تا آنها را دوباره احیا کنیم. زئولیت یکی از تبادل‌گرهای یونی مهم است که با قرار دادن آن در محلول NaCl می‌توان این تبادل‌گر را احیا کرد. یون‌های Na جایگزین یون‌های سخت می‌شوند. زئولیت به دلیل ساختار متخلخل و بار سطحی آن، می‌تواند برای حذف کاتیون‌های سخت آب (یا همان سختی آب) مورد استفاده قرار گیرد».

بعد از اتمام کارگاه، شرکت‌کنندگان به آزمایشگاه بازگشتند و کار آزمایشگاهی را آغاز کردند. گروه‌ها زئولیت‌های دریافتی را خرد(آسیاب) کرده و آنها را برای احیا شدن در محلول آب و NaCl قرار دادند. فرآیند احیا شدن زئولیت‌ها ۱۲ ساعت زمان خواهد برد. زئولیت‌ها فردا آماده خواهند بود…

پربازدیدترین‌ها

آغاز ثبت نام یازدهمین المپیاد دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو

به اطلاع تمام دانش‌آموزان علاقه‌مند به علوم و فناوری نانو می‌رساند، ثبت ...

4698 ادامه ...

تخفیف ویژه ثبت‏ نام برای دانش آموزان ‏شرکت‏ کننده در المپیاد نانو

ثبت نام در المپیاد علوم و فناوری نانو برای دانش آموزان مناطق محروم با ار...

1126 ادامه ...

آغاز ثبت نام المپیاد نانو همزمان با سایر المپیادهای علمی

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان تأکید کرد: ثبت‌...

676 ادامه ...

برگزاری بیست و چهارمین دوره ی مسابقات نادکاپ شریف

بیست و چهارمین دوره مسابقات ملی آموزشی نوآوری و ابتکارات دانش آموزی با ه...

539 ادامه ...

تندیس برترین طرح های دهمین جشنواره دانش آموزی نانو به چه کسانی تعلق گرفت؟

مراسم اختتامیه دهمین جشنواره دانش آموزی علوم و فناوری نانو روز یکشنبه مو...

361 ادامه ...

کتابچه مقالات دهمین جشنواره دانش‌آموزی نانو منتشر شد

دهمین جشنواره دانش‌آموزی نانو هم‌زمان با دوازدهمین نمایشگاه نانو ۱۸ تا ۲...

343 ادامه ...

اردوی علمی دهمین المپیاد دانش‌آموزی نانو آغاز به کار کرد

مرحله سوم دهمین المپیاد دانش‌آموزی نانو صبح روز شنبه ۲۶ مردادماه با حضور...

333 ادامه ...

عوامل موثر در افزایش علاقه دانش‌آموزان به فعالیت‌های نانو

گروه نانوفناوری پژوهش‌سرای پروفسور شمسی‌پور ناحیه 3 کرمانشاه اقدام به پژ...

326 ادامه ...

گزارش ارزیابی عملکرد آزمایشگاه های شبکه توانا در آذر ۱۳۹۸

حضور بیش از ۱۴۰۰۰ دانش‌آموز و دبیر در برنامه‌های ترویجی نانو در آذرماه ۹۸

281 ادامه ...

پرداخت حمایت‌های تشویقی دهمین المپیاد نانو به نهادهای ترویجی فعال

به گزارش بخش المپیاد باشگاه دانش‌آموزی نانو، روز یک‌شنبه هشتم دی ماه 139...

255 ادامه ...

آموزش ۱۰،۰۰۰ علاقه‌مند در آزمایشگاه‌های شبکه توانا

فعالیت آزمایشگاه‌های آموزشی فناوری نانو (شبکه توانا) در آبان ماه ۱۳۹۸ زم...

213 ادامه ...

دوره ضمن خدمت فناوری نانو برای دبیران کرمانی برگزار شد

به گزارش خانم تهامی‌پور، رابط نهاد ترویجی مرکز پژوهش‌های علمی و آموزشی ک...

205 ادامه ...

دوره ضمن خدمت علوم و فناوری نانو در بندرعباس برگزار شد

دوره آموزشی ضمن خدمت علوم و فناوری نانو ویژه دبیران شیمی، فیزیک و زیست‌ش...

191 ادامه ...

برگزاری کارگاه آموزشی ویژه مدیران کیفیت آزمایشگاه‌ها در اصفهان

کارگاه آموزشی یک روزه ویژه مدیران کیفیت آزمایشگاه‌های عضو شبکه فناوری‌ها...

184 ادامه ...

دوره ضمن خدمت فناوری نانو برای دبیران جیرفت برگزار شد

دو دوره «ضمن خدمت آموزش علوم و فناوری نانو» ویژه دبیران رشته‌های علوم پا...

164 ادامه ...