☰ دسترسی سریع دسته‌بندی اخبار
...

کتاب مجموعه سوالات المپیاد دانش آموزی علوم و فناوری نانو

خرید

...

نگاهی نو به دنیای نانو، مبانی علوم و فناوری نانو

خرید

...

کتاب مفاهیم اولیه فناوری نانو و کاربردهای آن در شیمی

خرید

مفاهیم اولیه فناوری نانو و کاربردهای آن در زیست شناسی

خرید

یکشنبه 18 تیر 1402 کد خبر: 357
1125

گفتگو با مدیر پژوهش‌سرا وآزمایشگاه بناب، رتبه یازده ارزیابی شبکه آزمایشگاهی توانا در سال ۱۴۰۱

پژوهش‌سرا و آزمایشگاه دانش‌آموزی بناب در سال ۱۳۸۲ به عنوان آزمایشگاه مرکزی شروع به فعالیت نموده است. این واحد در بخش‌های مطالعاتی زیست‌فناوری و گیاهان دارویی، سلول‌های بنیادی و پزشکی، آزمایشگاه شیمی، فیزیک، مواد، نانوفناوری و متالورژی، کدنویسی و رباتیک، تحقیقات هوافضا و نجوم، سیستم‌های انرژی و مکانیک و مکاترونیک، سیستم‌های حمل و نقل پیشرفته و سازه‌های عمرانی فعالیت دارد. آزمایشگاه نانوفناوری این پژوهش‌سرا در سال ۱۳۹۲ تجهیز و آماده خدمت به دانش‌آموزان منطقه شده است. در ادامه گفتگوی باشگاه نانو با مدیر پژوهش‌سرای بناب را می‌خوانیم.

 

۱- لطفا خودتان را معرفی کنید.

بسم الله الرحمن الرحیم. جواد ارجمند دانش، مدیر پژوهش‌سرا و آزمایشگاه بناب هستم. به مدت ۳ سال هست که مدیریت این واحد را بر عهده گرفته‌ام. کارشناسی مهندسی مکانیک دانشگاه تهران، کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک-طراحی کاربردی و دکترای تخصصی مهندسی مکانیک-تبدیل انرژی به عنوان رزومه تحصیلی بنده می‌باشد. علاوه بر پژوهش‌سرا در دانشگاه‌های دولتی بناب و سهند تبریز نیز به عنوان استاد مدعو مشغول به تدریس می‌باشم. علاوه بر این در نیروگاه حرارتی سهند بناب نیز به عنوان مشاور فنی مهندسی مشغول هستم. بیشتر مقالات و تحقیقات بنده در زمینه بهینه‌سازی سیستم‌های انرژی، انرژی‌های نوین و ارتباط آن با رشته‌هایی همچون نانوفناوری و مکانیک است.

۲- کارشناسان نانو پژوهش‌سرا را معرفی کنید.

پژوهش‌سرای بناب از سال تاسیس خود دارای دو کارشناس دائم می‌باشد که در مدت خدمت خود، خدمات و عناوین قابل توجهی برای این واحد به ارمغان آورده اند:

الف- خانم دکتر ساناز انتظاری دارای مدرک دکتری فیزیک اندرکنش مواد

ب- آقای جواد ارجمند دانش دارای مدرک دکتری مهندسی مکانیک-تبدیل انرژی

۳- انگیزه شما برای فعالیت در پژوهش‌سرا چیست؟

شناسایی و رشد پتاسیل‌های موجود علمی دانش آموزان و در نهایت ترویج تبدیل ایده به ثروت در میان دانش آموزان، جزء انگیزه‌های اصلی فعالیت در این واحد می‌باشد. به نظر می‌رسد فرهنگ تحقیق و پژوهش باید در کنار آموزش و تربیت دانش آموزان، به عنوان سه رکن اساسی آموزش و پرورش، در نظر گرفته شود.

۴- چندسال است که پژوهش‌سرا در حوزه نانوفناوری فعالیت می‌کند؟

بنده هفت سال به عنوان کارشناس واحد نانوفناوری و سه سال به عنوان مدیر پژوهش‌سرای بناب، مشغول به فعالیت هستم.

۵- تجهیزات و امکانات مرکز شما در حوزه نانوفناوری چه مواردی است؟

از امکانات این واحد می توان به مواردی چون دستگاه انفجار سیم، دستگاه آلتراسونیک، انکوباتور، آون خشک و تر، سانتریفیوژ، دستگاه الکتروریسی، اسپاترینگ، طیف‌نگار فرابنفش و هود لمینار اشاره نمود.

۶- دستاوردها وافتخارات شما و مرکزی که در آن فعال هستید، در حوزه نانوفناوری چه بوده است؟

کسب عناوین برتر استانی و کشوری زیادی در کارنامه این واحد آزمایشگاهی می باشد. از جمله کسب رتبه هفتم، چهاردهم و دهم کشوری آزمایشگاه های توانا. کسب عنوان استاد راهنمای برتر کشوری توسط خانم ساناز انتظاری و جواد ارجمند دانش، کسب چندین عنوان مدیریت برتر آزمایشگاه توسط آقای یعقوب کاظم نژند، محمد تقی لطفی و جواد ارجمند دانش. کسب مقام‌های برتر در جشنواره نانوفناوری و المپیاد نانوفناوری در چندین دوره برگزاری آنها و ... .

۷- پروژه‌ها و فعالیت‌ها و رویدادهای در دست اقدام شما در حوزه نانوفناوری در سال جاری چیست؟

از جمله پروژه‌های در دست اقدام این واحد می توان به موارد زیر اشاره نمود:

الف- ساخت شیشه‌های طبی برای عینک با خاصیت ضد خش و ضد لک UV

ب- روکش دهی ضد لک برای سلول‌های خورشیدی برای افزایش راندمان آنها

پ- تولید الیاف نانویی آنتی باکتریال و ضد بو برای جوارب ورزشکاران

ت- ایجاد لایه رسانه برای شیشه‌ها جهت روشنایی ساختمان در شب

ج- کشت و پرورش گیاه زعفران و تاثیر نانو کود در روند باردهی آن

چ- روکش‌دهی کارتریج دستگاه‌های چاپ با نانو مواد برای افزایش عمر آن

ح- استفاده از نانوسیال دی اکسید آلومینیوم و دی اکسید تیتانیوم در کولر گازی برای افزایش برودت آن

و چندین طرح مطالعاتی دیگر

۸- سالانه چند دانش‌‌آموز در مرکز شما با نانوفناوری آشنا می‌شوند و آموزش می‌بینند؟

منطقه آموزش و پرورش بناب نزدیک ۳۱ هزار دانش‌آموز شهری و روستایی در سه مقطع مختلف دارد که تاکنون سعی شده است تمام دانش آموزان منطقه حداقل یکبار از آزمایشگاه نانوفناوری بازدید و با مفاهیم اولیه نانوفناوری آشنا گردند. در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ نزدیک ۲۰ هزار دانش‌آموز طی نه ماه از واحد نانوفناوری بازدید کرده‌اند و یا مشغول انجام آزمایش و تحقیق شده‌اند.

۹- دانش‌آموزان شهر شما چه میزان با باشگاه نانو و رویدادهای آن آشنا هستند؟

به لطف فعالیت‌های کارشناسان نانوفناوری پژوهش‌سرا و آزمایشگاه بناب و ترتیب دادن بازدیدهای مستمر از این واحد، مفهوم نانو و کاربردهای آن در زندگی و صنعت، در بین دانش‌آموزان بنابی، مفهومی جا افتاده شده است و هر دانش آموز از حداقل‌های آموزش در این زمینه برخوردار است. دانش‌آموزان علاقمند نیز طی مراحل بعدی جذب و مشغول تحقیق و پژوهش می‌گردند.

۱۰- آیا در دوره‌های توانمندسازی دبیران که در سال‌های پیش توسط باشگاه برگزار شده شرکت کرده‌اید؟ لطفا درباره کیفیت و ارزش دوره توضیح دهید.

سعی شده است که در بیشتر دوره‌های برگزار شده حضور داشته باشیم. کیفیت دوره‌های برگزار شده بالا و قابل مقایسه با فعالیت‌های دانشگاهی می‌باشد که در اینجا لازم می‌دانم از مدیریت، پرسنل، کارشناسان و مدرسین به خاطر زحماتشان تشکر نمایم.

۱۱- ارتباط باشگاه نانو با پژوهش‌سرا را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

پژوهش‌سرای بناب ارتباط خوب و موثری در تمامی بخش‌های کاری با باشگاه نانو دارد و کارشناسان محترم باشگاه نانو نیز در این زمینه، فعالیت‌های بسیار خوبی انجام می‌دهند.

۱۲- ارتباط مدیران آموزش و پرورش شهر شما با ترویج و فعالیت درحوزه نانوفناوری چگونه است؟

هر موقع مدیران آموزش و پرورش منطقه، شناخت کافی از مفاهیم و دنیای نانو و اهمیت آن داشته‌اند، همکاری بهتری با پژوهش‌سرا در زمینه ترویج و حمایت از ما انجام شده است.

۱۳- اگر در تعامل با سایر پژوهش‌سراها تجربه ای دارید لطفا بیان کنید.

پژوهش‌سرای بناب در زمینه نانوفناوری با قطب استانی نانو در آذربایجان شرقی (ناحیه ۳ تبریز) همکاری مستمری در زمینه تبادل اطلاعات، بازدید و آموزش داشته است. همچنین با پژوهش‌سرای مراغه نیز که در زمینه نانوفناوری جزء سرآمدهای کشور می‌باشد، همکاری مستمر و خوبی داشته و داریم.

۱۴- برای تشویق دانش‌آموزان به شرکت در المپیاد نانو چه برنامه‌ای دارید؟

تشکیل کلاس‌های تابستانی المپیاد نانو- تشریح دنیای نانو و اهمیت آن برای دانش‌آموزان در بازدیدهای مدارس از پژوهش‌سرا- تبیین رشته‌های دانشگاهی مرتبط با نانو فناوری در دانشگاه برای دانش‌آموزان - امتیازهای برتر شدن در المپیاد نانوفناوری برای هر فرد- استفاده رایگان از کلاس ها و دوره‌های نانوفناوری برای دانش‌آموزان مقطع دوم متوسطه- حضور منظم در مدارس برای توضیح این المپیاد- تاکید بر کاربردی بودن این حوزه از علم- ارتباط مستمر با رابطین دانش‌آموزی مدارس و ...

۱۵- برای جذب دانش‌آموزان سایر شهرستان‌های استان به شرکت در رویدادهای نانویی پژوهش‌سرا چه برنامه‌ای دارید؟

برگزاری همایش‌ها و وبینارهای منظم مجازی و برگزاری مسابقه از مفاهیم پایه نانوفناوری برای آشنایی و ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان سایر مناطق

۱۶- به نظر شما برای فعالیت بیش‌تر پژوهش‌سرا در حوزه‌ی نانوفناوری به چه چیزی نیاز است؟

الف- منابع مادی که باید از طرف مراجعی چون باشگاه نانو، ستاد ویژه ریاست جمهوری، آموزش و پرورش استان و منطقه و خانواده‌ها تامین گردد.

ب- اهتمام به آموزش و تربیت مدرسین نانوفناوری در سطح کشور برای ترویج بیشتر نانو

پ- استفاده هر چه بیشتر از پتانسیل فضای مجازی برای تبلیغ  و شناساندن این حوزه از علم برای دانش‌آموزان و والدین

ت- اختصاص قسمتی از کتاب‌های درسی به مفاهیم نانوفناوری در مقاطع مختلف

ج- اختصاص نیروی متخصص کافی در پژوهش‌سرا در حوزه نانوفناوری

چ- تجهیز آزمایشگاه‌ها به امکانات به روز نانویی

 

۱۷- به نظر شما چه چیزی موجب جذب دانش‌آموزان به فعالیت‌های نانویی می‌شود؟

دانش‌آموزان با دیدن افق رو به رشد این حوزه از علم در تولید، صنعت، کشاورزی، پزشکی و ... در کشور، خود مشتاقانه جذب این حیطه خواهند شد. وظیفه سیاست‌گذاران و مجریان نیز ایجاد بستر مناسب برای آموزش و توسعه پژوهش در این زمینه برای دانش‌آموزان می باشد. موارد گفته شده در جواب سوال ۱۶ نیز از عوامل بسیار دخیل در جذب دانش آموزان خواهد بود.

۱۸- به نظر شما چه مواردی باعث شکل‌گیری تعامل سازنده بین باشگاه و پژوهش‌سرا می‌شود؟

اختصاص منابع مالی و امکانات مناسب از سوی باشگاه نانو برای پژوهش‌سراها و در ادامه آن، ارزیابی مستمر از پژوهش‌سراها از طرف باشگاه، باعث ایجاد تعامل سازنده بین طرفین خواهد شد. اگر صرفا ارزیابی بدون اختصاص منابع مالی و نیروی متخصص و امکانات آزمایشگاهی باشد، باعث ایجاد روندی فرسایشی و فرمایشی از طرف پژوهش‌سراهای دانش آموزی خواهد شد.

۱۹- به نظر شما چه مواردی باعث شکل‌گیری تعامل سازنده بین پژوهش‌سراهای مختلف می‌شود؟

تشکیل شبکه سراسری ارتباط پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی با یکدیگر زیر نظر باشگاه نانوفناوری همچنین به اشتراک گذاشتن تجربیات مدیریتی و علمی باعث ایجاد تعاملات سازنده خواهد شد.

۲۰- پیشنهاد شما برای بهبود عملکرد، خطاب به آموزش و پرورش و همچنین باشگاه نانو چیست؟

الف- تامین سرانه مشخص مالی از طرف باشگاه نانو به پژوهش‌سراها بر اساس فعالیت آنها در زمینه نانوفناوری

ب- اختصاص سرانه مناسب از طرف آموزش و پرورش استان و منطقه برای پژوهش‌سراها برای توسعه و ترویج نانو

پ- آموزش مدرسین متخصص از طرف باشگاه نانو فناوری

ت- تامین نیروی انسانی کافی از طرف آموزش و پرورش برای پژوهش‌سراها

ث- تامین امکانات آزمایشگاهی، دستگاه و مواد مربوط به توسعه تحقیقات نانویی از طرف باشگاه و آموزش و پرورش

ج- گنجاندن هر چه بیشتر مفاهیم نانوفناوری در کتب درسی برای دانش آموزان از طرف آموزش و پرورش

چ- ارزیابی مستمر پژوهش‌سراها و شناساندن افراد و مراکز برتر

ح- ایجاد ارتباط موثر و کاربردی آموزش و پرورش با مراکز صنعتی و تعیین اولویت‌های پژوهشی از طرف مراکز صنعتی و واگذاری قسمتی از آنها برای انجام به پژوهش‌سراها

خ- اختصاص سهمیه کنکور برای مدال‌آوران و نفرات برگزیده المپیاد نانوفناوری

 

بناب یکی از شهرهای قدیمی استان آذربایجان شرقی و مرکز شهرستان بناب است. این شهر با جمعیت حدود۹۰ هزار نفر در کنار دریاچه ارومیه و در دامنه‌های زیبای رشته کوه‌های سهند واقع شده است.




پربازدیدترین‌ها

آغاز ثبت نام یازدهمین المپیاد دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو

به اطلاع تمام دانش‌آموزان علاقه‌مند به علوم و فناوری نانو می‌رساند، ثبت ...

17192 ادامه ...

کتابچه مقالات دهمین جشنواره دانش‌آموزی نانو منتشر شد

دهمین جشنواره دانش‌آموزی نانو هم‌زمان با دوازدهمین نمایشگاه نانو ۱۸ تا ۲...

9812 ادامه ...

برگزاری بیست و چهارمین دوره ی مسابقات نادکاپ شریف

بیست و چهارمین دوره مسابقات ملی آموزشی نوآوری و ابتکارات دانش آموزی با ه...

9176 ادامه ...

عوامل موثر در افزایش علاقه دانش‌آموزان به فعالیت‌های نانو

گروه نانوفناوری پژوهش‌سرای پروفسور شمسی‌پور ناحیه 3 کرمانشاه اقدام به پژ...

8686 ادامه ...

مرحله سوم دهمین المپیاد دانش‌آموزی نانو صبح روز شنبه ۲۶ مردادماه با حضور...

8135 ادامه ...

آموزش ۱۰،۰۰۰ علاقه‌مند در آزمایشگاه‌های شبکه توانا

فعالیت آزمایشگاه‌های آموزشی فناوری نانو (شبکه توانا) در آبان ماه ۱۳۹۸ زم...

7807 ادامه ...

تخفیف ویژه ثبت‏ نام برای دانش آموزان ‏شرکت‏ کننده در المپیاد نانو

ثبت نام در المپیاد علوم و فناوری نانو برای دانش آموزان مناطق محروم با ار...

7734 ادامه ...

آغاز ثبت نام المپیاد نانو همزمان با سایر المپیادهای علمی

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان تأکید کرد: ثبت‌...

6624 ادامه ...

تندیس برترین طرح های دهمین جشنواره دانش آموزی نانو به چه کسانی تعلق گرفت؟

مراسم اختتامیه دهمین جشنواره دانش آموزی علوم و فناوری نانو روز یکشنبه مو...

5305 ادامه ...

دوره ضمن خدمت فناوری نانو برای دبیران کرمانی برگزار شد

به گزارش خانم تهامی‌پور، رابط نهاد ترویجی مرکز پژوهش‌های علمی و آموزشی ک...

4770 ادامه ...

گزارش ارزیابی عملکرد آزمایشگاه های شبکه توانا در آذر ۱۳۹۸

حضور بیش از ۱۴۰۰۰ دانش‌آموز و دبیر در برنامه‌های ترویجی نانو در آذرماه ۹۸

4622 ادامه ...

پرداخت حمایت‌های تشویقی دهمین المپیاد نانو به نهادهای ترویجی فعال

به گزارش بخش المپیاد باشگاه دانش‌آموزی نانو، روز یک‌شنبه هشتم دی ماه ۱۳۹...

4618 ادامه ...

دوره ضمن خدمت فناوری نانو برای دبیران جیرفت برگزار شد

دو دوره «ضمن خدمت آموزش علوم و فناوری نانو» ویژه دبیران رشته‌های علوم پا...

4519 ادامه ...

دوره ضمن خدمت علوم و فناوری نانو در بندرعباس برگزار شد

دوره آموزشی ضمن خدمت علوم و فناوری نانو ویژه دبیران شیمی، فیزیک و زیست‌ش...

4495 ادامه ...

برگزاری کارگاه آموزشی ویژه مدیران کیفیت آزمایشگاه‌ها در اصفهان

کارگاه آموزشی یک روزه ویژه مدیران کیفیت آزمایشگاه‌های عضو شبکه فناوری‌ها...

4434 ادامه ...