☰ دسترسی سریع دسته‌بندی اخبار
...

کتاب مجموعه سوالات المپیاد دانش آموزی علوم و فناوری نانو

خرید

...

نگاهی نو به دنیای نانو، مبانی علوم و فناوری نانو

خرید

...

کتاب مفاهیم اولیه فناوری نانو و کاربردهای آن در شیمی

خرید

مفاهیم اولیه فناوری نانو و کاربردهای آن در زیست شناسی

خرید

شنبه 30 تیر 1403 کد خبر: 502
83

گفتگو با ابوالفضل حقیقی پور برگزیده دهمین تا سیزدهمین نمایشگاه دستاوردهای دانش‌آموزی فناوری نانو

گفتگو با دانش‌آموزان برگزیده که با اعتمادبنفس و پشتکار توانسته‌اند موفقیت‌های علمی کسب کنند و برای آینده و پیشرفت خود و کشورشان گام بردارند، بسیار شیرین و روحیه بخش هست. با آقای ابوالفضل حقیقی پور دانش‌آموز موفق و با انگیزه کشورمان از شهر بهبهان گفتگویی دوستانه داشتیم که در ادامه آمده است:  

  • لطفا خودتون رو معرفی کنید. ابوالفضل حقیقی پور هستم، در حال حاضر در پایه نهم متوسطه در شهر بهبهان مشغول به تحصیلم.
  • دوره چندم نمایشگاه دستاوردها حضور داشتی و موضوع و عنوان پروژه‌تون چه بود؟ خوشبختانه این افتخار رو داشتم که در ۴ دوره نمایشگاه دستاوردهای نانو حضور داشته باشم. موضوع پروژه‌هایی که در این دوره‌ها ارائه دادم عبارتند از قلم نانویی، پوشش‌های نانویی تشخیص دهنده و نابود کننده ویروس کرونا، داستان ماجراهای حمید و نانو در خوزستان، ساخت دستگاه سنتز نانوذرات، بررسی عملکرد فوتوکاتالیست‌ها جهت حذف آلاینده‌ها از محیط‌های آبی
  • مکان انجام پروژه‌تون کجا بود؟ پروژه‌هایی که نیاز به انجام کار عملی بود رو در آکادمی علمی پژوهشی علوم نوین انجام می‌دادم.
  • برای انجام پروژه چه کسانی راهنمایی‌تون می‌کردند؟ با توجه به اینکه هر تحقیق و پژوهشی در روند خود مشکلاتی را به همراه داره و هر پژوهشگری برای حل این مشکلات نیاز به یک راهنما داره، پروژه‌هایی که من انجام می‌دادم نیز از این قاعده مستثنی نبود که با راهنمایی اساتید گرامی جناب آقای مهندس حجت الله معلمیان و سرکار خانم مهندس مریم مهدویان پور آن مشکلات رو پشت سر گذاشتم.
  • آیا برای انجام پروژه امکانات خاصی نیاز داشتید (اغلب دانش‌آموزان تصور می‌کنند پژوهش حتما نیاز به امکانات و تجهیزات خاصی دارد)؟ قطعا فعالیت در حوزه فناوری نانو صرفا به حوزه تئوری محدود نمی‌شه، بلکه برای فهم بهتر مطالب و پیشبرد اهداف و پروژه باید آنچه را در تئوری می‌خونیم در حوزه عملی و ساخت هم دنبال کنیم. با توجه به این مهم من سعی می‌کردم پروژه‌هایی رو دنبال کنم که مواد و منابع اون رو در دسترس داشته باشم، هر چند گاهی اوقات نیاز به وسایل و موادی داشتم که تهیه آن برای من مشکل بود و باعث کند شدن پیشرفت پروژه می‌شد.
  • لطفا از تجربه شرکت در بخش داستان نویسی نمایشگاه بگویید. این داستان الان به صورت کتاب چاپ شده و چه شرایطی داره؟ سال ۱۳۹۸ در بخش داستان نویسی و در حوزه محیط زیست شرکت کردم. این داستان با عنوان ماجراهای حمید و نانو در خوزستان بود. در این داستان به بررسی مشکلات زیست محیطی و راه حل‌هایی که فناوری نانو برای رفع این مشکلات داشت، پرداخته شد. خوشبختانه با تلاش و پیگیری خودم و حمایت‌های ستاد توسعه فناوری‌های نانو و میکرو این کتاب به چاپ رسید و در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ارائه شد.
  • چقدر حضور در نمایشگاه ملی دستاوردهای دانش‌آموزی نانو براتون مفید بود؟ جشنواره نانو در نمایشگاه بین‌المللی تهران فرصت مناسبی برای ما دانش‌آموزان است تا در کنار دستاوردهای پژوهشی خودمون، از دستاوردهای پژوهشی مراکز تحقیقاتی و پروژه‌های صنعتی نانو بازدید کنیم و با محققین کشورمون از نزدیک آشنا بشیم. همچنین حضور مسئولین و مدیران کشوری در نمایشگاه و بازدید آنها از طرح‌ها باعث دلگرمی ما دانش‌آموزان می‌شه.
  • چند مورد از نتایج مثبتی که شرکت در این نمایشگاه براتون داشت را بفرمایید. شرکت در نمایشگاه به من کمک کرد تا انگیزه بیشتری برای تحقیق و پژوهش در این حوزه داشته باشم و اطلاعات بیشتری کسب کنم. همچنین باعث شد تا اعتماد بنفس لازم برای ارائه و دفاع از طرح‌هایم رو بدست آورم و ان‌شاءالله این مهم  در سال‌های آینده و دانشگاه باعث پیشرفتم خواهد شد.
  • خاطره‌ای کوتاه از حضورتون در نمایشگاه نانو بگویید. بهترین خاطره من آشنایی با رقیبم سینا اکبری هست که این آشنایی از اولین دوره شرکت در نمایشگاه شروع شد. در آن دوره ما دانش‌آموز سال چهارم ابتدایی بودیم و این رقابت تبدیل به رفاقت شد.
  • برای انجام طرحتون و شرکت در نمایشگاه چه کسانی حمایتت کردند؟ اساتید راهنما، پدر و مادرم و ستاد توسعه فناوری‌های نانو و میکرو.
  • چه پیشنهاد و توصیه‌ای به دانش‌آموزان علاقمند به شرکت در این نمایشگاه داری؟ شرکت در نمایشگاه باعث می‌شه تا از تجارب اساتید و محققانی که در این حوزه تحصیل کرده‌اند، استفاده کنیم.
  • اگر بخواهی به یک یا چند مورد به عنوان وجه تمایز یا برتری نمایشگاه دستاوردها نسبت به سایر جشنواره‌ها و مسابقات اشاره کنی، چه می‌گویی؟ هدفمند بودن این نمایشگاه
  • چه توصیه‌ای برای دانش‌آموزان علاقمند به پژوهش که هنوز مسیر خود را پیدا نکردند داری؟ من از دوستان دانش‌آموز تقاضا دارم با تحقیق و پژوهش در هر شاخه و حوزه‌ای که علاقه‌مند هستند و استعداد دارند قدم‌های هر چند کوچک برای پیشرفت کشورمون بردارند.
  • چقدر دوستانت رو به انجام پروژه با موضوع نانو تشویق می‌کنی؟ حوزه فناوری نانو بسیار گسترده‌ست. این فناوری جایگاه خودش رو در علوم مختلف به عنوان یک فناوری بین رشته‌ای و پیشگام در حل مشکلات و کمبودها ثابت کرده و باعث ایجاد آسایش در زندگی انسان‌ها شده. در این مسیر گام بردارید مطمئن باشید ناامید نمی‌شوید.
  • نظرت در مورد اینکه امسال باشگاه نانو در نمایشگاه، کارگاه‌های رایگان توسعه محصول و کسب و کار برای شرکت‌کنندگان برگزار می‌کند، چیست؟ ایده بسیار خوبیه چرا که ما دانش‌آموزان برای موفقیت در فرآیند توسعه محصول نیاز به راهنمایی، آموزش و پشتیبانی داریم.

 

آقای حقیقی پور از فرصتی که برای این گفتگو گذاشتید سپاسگزاریم و امیدواریم باز هم شاهد موفقیت‌ها و کسب افتخارات علمی‌تان باشیم.




پربازدیدترین‌ها

آغاز ثبت نام یازدهمین المپیاد دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو

به اطلاع تمام دانش‌آموزان علاقه‌مند به علوم و فناوری نانو می‌رساند، ثبت ...

16559 ادامه ...

کتابچه مقالات دهمین جشنواره دانش‌آموزی نانو منتشر شد

دهمین جشنواره دانش‌آموزی نانو هم‌زمان با دوازدهمین نمایشگاه نانو ۱۸ تا ۲...

9304 ادامه ...

برگزاری بیست و چهارمین دوره ی مسابقات نادکاپ شریف

بیست و چهارمین دوره مسابقات ملی آموزشی نوآوری و ابتکارات دانش آموزی با ه...

8723 ادامه ...

عوامل موثر در افزایش علاقه دانش‌آموزان به فعالیت‌های نانو

گروه نانوفناوری پژوهش‌سرای پروفسور شمسی‌پور ناحیه 3 کرمانشاه اقدام به پژ...

8208 ادامه ...

مرحله سوم دهمین المپیاد دانش‌آموزی نانو صبح روز شنبه ۲۶ مردادماه با حضور...

7732 ادامه ...

آموزش ۱۰،۰۰۰ علاقه‌مند در آزمایشگاه‌های شبکه توانا

فعالیت آزمایشگاه‌های آموزشی فناوری نانو (شبکه توانا) در آبان ماه ۱۳۹۸ زم...

7391 ادامه ...

تخفیف ویژه ثبت‏ نام برای دانش آموزان ‏شرکت‏ کننده در المپیاد نانو

ثبت نام در المپیاد علوم و فناوری نانو برای دانش آموزان مناطق محروم با ار...

7323 ادامه ...

آغاز ثبت نام المپیاد نانو همزمان با سایر المپیادهای علمی

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان تأکید کرد: ثبت‌...

6069 ادامه ...

تندیس برترین طرح های دهمین جشنواره دانش آموزی نانو به چه کسانی تعلق گرفت؟

مراسم اختتامیه دهمین جشنواره دانش آموزی علوم و فناوری نانو روز یکشنبه مو...

4913 ادامه ...

دوره ضمن خدمت فناوری نانو برای دبیران کرمانی برگزار شد

به گزارش خانم تهامی‌پور، رابط نهاد ترویجی مرکز پژوهش‌های علمی و آموزشی ک...

4385 ادامه ...

پرداخت حمایت‌های تشویقی دهمین المپیاد نانو به نهادهای ترویجی فعال

به گزارش بخش المپیاد باشگاه دانش‌آموزی نانو، روز یک‌شنبه هشتم دی ماه ۱۳۹...

4228 ادامه ...

گزارش ارزیابی عملکرد آزمایشگاه های شبکه توانا در آذر ۱۳۹۸

حضور بیش از ۱۴۰۰۰ دانش‌آموز و دبیر در برنامه‌های ترویجی نانو در آذرماه ۹۸

4216 ادامه ...

دوره ضمن خدمت علوم و فناوری نانو در بندرعباس برگزار شد

دوره آموزشی ضمن خدمت علوم و فناوری نانو ویژه دبیران شیمی، فیزیک و زیست‌ش...

4143 ادامه ...

دوره ضمن خدمت فناوری نانو برای دبیران جیرفت برگزار شد

دو دوره «ضمن خدمت آموزش علوم و فناوری نانو» ویژه دبیران رشته‌های علوم پا...

4138 ادامه ...

برگزاری کارگاه آموزشی ویژه مدیران کیفیت آزمایشگاه‌ها در اصفهان

کارگاه آموزشی یک روزه ویژه مدیران کیفیت آزمایشگاه‌های عضو شبکه فناوری‌ها...

4135 ادامه ...