گفتگوی باشگاه نانو با پژوهشسرای دانشآموزی مراغه
پژوهشسرای دانشآموزی مراغه در ارزیابی عملکرد اعضای شبکه آزمایشگاهی توانا در سال ۱۴۰۱ موفق به کسب رتبه ۲ در بین ۹۲ آزمایشگاه شد.
این پژوهشسرا در سال ۱۳۸۲ در محل آزمایشگاه مرکزی آموزش و پرورش مراغه تشکیل گردید و از سال ۱۳۹۳ با راهاندازی دستگاههای الکتروریسی، اسپاترینگ، اولتراسونیک، UV، آون و سانتریفیوژ فعالیت خود را در زمینه فناوری نانو آغاز نمود؛ سالانه حدود ۵۸۰۰ دانشآموز از طریق این مرکز، با فناوری نانو آشنا میشوند. این پژوهشسرا علاوه بر آزمایشگاه نانو دارای بخشهای زیستشناسی، شیمی، فیزیک، نجوم، رباتیک، سلولهای بنیادی و گیاهان دارویی نیز است.
در ادامه گفتگوی باشگاه نانو با مدیر این مرکز، آقای محمدباقر سلیمانی مدیر پژوهشسرای دانشآموزی مراغه، لیسانس شیمی و فوق لیسانس زمینشناسی(آبشناسی) را با هم میخوانیم.
۱- دانشآموزان شهر شما چه میزان با باشگاه نانو و رویدادهای آن آشنا هستند؟
فعالیت زیاد پژوهشسرا در زمینه علم نانو، کسب رتبه برتر بین آزمایشگاههای شبکه توانا، کسب مدالهای رنگارنگ در المپیاد دانشآموزی نانو و همچنین کسب رتبه دوم و سوم در مسابقه ملی توانمند بیانگر آشنایی دانشآموزان با باشگاه نانو میباشد.
۲- ضمن معرفی کارشناسان نانو مرکزتان، بفرمایید، انگیزه شما برای فعالیتهای متنوع در پژوهشسرا چیست؟
آقای محمود بیگلری دکتری نانوشیمی، مرحوم آقای مجتبی مردی کارشناس ارشد شیمی آلی که متاسفانه در جریان کرونا فوت کردند، آقای شهریار فیروزی کارشناس ارشد شیمی آلی، آقای محمدحسین کریمی دکتری شیمی تجزیه و آقای سیدمهدی حیدری فوق لیسانس شیمی معدنی.
علاقه به پژوهش و همچنین برنامهریزی برای ایجاد زمینههای بروز خلاقیت و نوآوری در دانشآموزان مهمترین انگیزه من برای کار در پژوهشسرا است.
۳- دستاوردها و افتخارات شما و مرکزی که در آن فعال هستید، در حوزه نانوفناوری چه بوده است؟
الف- المپیاد علوم و فناوری نانو:
کسب مدال برنز توسط محمد متینی در سال تحصیلی ۱۳۹۸-۱۳۹۷، کسب مدال برنز توسط محمد متینی و مدال نقره توسط فرشته درختی در سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۳۹۸، کسب مدال برنز توسط آرمینه عباسپور و مصطفی حسینقلیزاده و کسب مدال نقره توسط مهدی مجیدی در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹، کسب مدال نقره توسط آرمینه عباسپور و مهدی مجیدی در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰
ب- مسابقه ملی توانمند:
کسب مقام دوم کشوری توسط سحر اصغری در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹، کسب مقام های دوم و سوم کشوری در پایه های ابتدایی و متوسطه اول و متوسطه دوم در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰
ج- جشنواره نانو :
حضور فعال در این مسابقات و ارائه مقاله توسط دانشآموزان و کسب رتبههای برتر در سالهای قبل
د- رتبه برتر در بین اعضای شبکهی آزمایشگاههای آموزشی توانا:
کسب رتبه سوم در سال تحصیلی ۱۳۹۸-۱۳۹۷، کسب رتبه اول در سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۳۹۸، کسب رتبه سوم در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹، کسب رتبه پنجم در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰، کسب رتبه دوم در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱
۴- پروژهها و رویدادهای در دست اقدام شما در حوزه نانوفناوری در سال جاری چیست؟
تعدادی از دانشآموزان در حال انجام تحقیقاتی در زمینه تهیه بتنهای نانویی مستحکم و سازههای نانویی هستند.
۵- آیا در دورههای توانمندسازی دبیران که در سالهای پیش توسط باشگاه برگزار شده شرکت کردهاید؟ لطفا درباره کیفیت و ارزش دوره توضیح دهید.
بلی دورههای مفیدی بوده که همکاران شرکتکننده بسیار رضایت داشتهاند و درخواست میشود این دورهها مجددا برگزار شوند.
۶- ارتباط باشگاه نانو با پژوهشسرا را چگونه ارزیابی میکنید؟
خیلی عالی و دوستانه
۷- ارتباط مدیران آموزش و پرورش شهر شما با ترویج و فعالیت درحوزه نانوفناوری چگونه است؟
عالی بوده و در این زمینه از پژوهشسرا حمایت زیادی نمودهاند.
۸- اگر در تعامل با سایر پژوهشسراها تجربهای دارید لطفا بیان کنید.
با بیشتر پژوهشسراهای استانهای آذربایجان شرقی و غربی تعامل و تبادل علمی داریم.
۹- برای تشویق دانشآموزان به شرکت در المپیاد نانو چه برنامهای دارید؟
با حضور در مدارس متوسطه در مورد مزایای المپیاد با دانشآموزان صحبت کرده و آنها را به شرکت در المپیاد تشویق مینماییم.
۱۰- برای جذب دانشآموزان سایر شهرستانهای استان به شرکت در رویدادهای نانویی پژوهشسرا چه برنامهای دارید؟
بخشنامه کلاسهای آموزشی نانو را به دانشآموزان این شهرستانها ارسال مینماییم.
۱۱- به نظر شما برای فعالیت بیشتر پژوهشسرا در حوزهی نانوفناوری به چه چیزی نیاز است؟
حمایتهای مادی از مدیران و کارشناسان نانو و همچنین دانشآموزان شرکتکننده در المپیاد و مسابقات
۱۲- به نظر شما چه مواردی باعث شکلگیری تعامل سازنده بین باشگاه و پژوهشسرا میشود؟
حمایتهای مادی و معنوی از پژوهشسراها، برگزاری همایشهای علمی و پژوهشی در باشگاه نانو و برگزاری کلاسهای آموزشی برای کارشناسان نانو
۱۳- به نظر شما چه مواردی باعث شکلگیری تعامل سازنده بین پژوهشسراهای مختلف میشود؟
بازدیدهای علمی متقابل و ارتباط حضوری و مجازی با یکدیگر
۱۴- پیشنهاد شما برای بهبود عملکرد، خطاب به آموزش و پرورش و همچنین باشگاه نانو چیست؟
حمایتهای مادی و معنوی از پژوهشسراها و تخصیص نیروهای متخصص به پژوهشسراها