پارسا قربانیان دانشآموز دامغانی از تجربیات و حال خوبش در المپیاد نانو میگوید
- سلام. ضمن معرفی بفرمایید از چه زمانی و چگونه با فناوری نانو آشنا شدید و چرا تصمیم گرفتید در المپیاد نانو شرکت کنید؟
با سلام پارسا قربانیان هستم دانشآموز سال دوازدهم رشته ریاضی دبیرستان شهید بهشتی شهرستان دامغان. واقعیتش من تا سال یازدهم تقریبا هیچ شناختی نسبت به علوم و فناوری نانو نداشتم و تنها شناختم نسبت به این حوزه محدود میشد به لباس ضد لکی که داشتم:))) یک روز در کلاس شیمی مدرسه سوالی بین بچهها پیش اومد که کمترین چگالی رو بین موادی که بشر ساخته چه مادهایی داره، معلم شیمی گفت که اسم این ماده آیروژل است، از اونجایی که تا به حال اسم این ماده رو نشنیده بودم کنجکاو شدم که ببینم چه مادهای است و دربارهش تحقیق کردم ولی هر چه که درباره این ماده در سایتهای مختلف میخوندم چیزی متوجه نمیشدم تا اینکه به مقاله آیروژلها و هیدروژلهای سایت باشگاه نانو برخوردم و از اونجایی که این مقاله برای سطح دانشآموزان تنظیم شده بود تونستم به خوبی متوجه بشم که این ماده چه خاصیتهایی داره و کاربردش در دنیا چیه. همین طور که در سایت باشگاه مطالب مختلف رو جستجو می کردم متوجه شدم که در بین المپیادهای دانشآموزی المپیاد علوم و فناوری نانو هم داریم، از اونجایی که پدرم رشته دانشگاهیشون مهندسی مواد بود و شناخت مناسبی نسبت به فناوری نانو داشتند و با توجه به شناختی که نسبت به من و مهارتی که در شیمی داشتم بهم پیشنهاد کردن که در پایه یازدهم در المپیاد نانو شرکت کنم.
- در چه دورهای از المپیاد شرکت کردهاید و چه مدالی کسب نموده اید؟ و بفرمایید سطح علمی، کیفیت محتواها و تدریسها در اردوی عملی چگونه بود؟
من در چهاردهمین دوره المپیاد نانو شرکت کردم و موفق به کسب مدال طلا شدم. موضوع پروژه مرحله نهایی کاربرد فناوری نانو در پزشکی و درمان سرطان بود. در این مرحله ما با بررسی انواع نانوحاملهای دارورسان به خصوص نانوژلها، تاثیر آن رو در درمان سرطان مورد بررسی قرار دادیم و نتایج حاصل رو با شرایط عادی درمان سرطان (مثل شیمی درمانی) مقایسه کردیم. این دوره از المپیاد مثل دورههای گذشته از سطح علمی بسیار عالی برخوردار بود و با اینکه این مبحث، به خودی خود بسیار پیچیده و مبهم بود و تقریبا اکثر بچهها در درک اون با مشکل مواجه بودن خصوصا برگزیدگان رشته ریاضی ولی خوشبختانه با تدریس بسیار خوب اساتید مطالب به خوبی برای همه بچهها تفهیم شد.
- آیا غیر از نانو در المپیاد دیگری شرکت کرده بودید؟ توضیح دهید.
بله پایه دهم که بودم، دو نفر از دانشآموزان مدرسهمون موفق به کسب مدال نقره کامپیوتر و مدال طلای اقتصاد شده بودند که خب این موضوع سبب شد که شناخت بچهها نسبت به المپیادهای دانشآموزی در مدرسه بیشتر بشه و خیلی از بچهها علاقمند شدن که در المپیادهای دانشآموزی شرکت کنند منم با توجه به همین شرایط تصمیم به شرکت در المپیادهای کامپیوتر و زمینشناسی گرفتم.
- غیر از مباحث علمی و فناوری چه چیزهایی در دوره المپیاد نانو آموختید؟
به نظر من یکی از نقطه قوتهایی که المپیاد نانو داره که وجه تمایز این المپیاد نسبت المپیادهای دیگه هم محسوب میشه اینه که در المپیاد نانو برخلاف اکثر المپیادهای دانشآموزی که ما شاهد یک جو تک بعدی محدود به مباحث علمی اون المپیاد هستیم در المپیاد نانو اصلا این جو رو شاهد نیستیم. در واقع در المپیاد نانو در کنار یادگیری مطالب علمی روز دنیا، یاد میگیری که چگونه در یک محیط علمی کار گروهی انجام بدی، چگونه با هم گروهیهای خود برای به ثمر رسوندن پروژه تعامل داشته باشی و هم چنین برخی از مهارتهایی که برای ورود به دانشگاه به اون نیازمندیم که متاسفانه در دبیرستانهای کشور در این خصوص کاری انجام نمیشه و بعد از ورود به دانشگاه در این مهارتها دانشآموزان دچار ضعف زیادی هستند. این مهارتها عبارتند از نحوه نوشتن گزارش کار، انجام کار آزمایشگاهی و پردازش و تحلیل نتایج آزمایشگاه و ارائه گروهی که خب این امر میتونه به موفقیت دانشآموز در دانشگاه بسیار کمک کنه.
- منابعی که برای آزمون مرحله اول و دوم مطالعه کردید چه بود؟ سطح سوالات هر مرحله از نظرشما چگونه بود؟
منبعی که برای مرحله اول المپیاد مطالعه کردم فایل یکپارچه منبع اصلی المپیاد نانو بود که در سایت باشگاه دانشآموزی نانو در اختیار شرکت کنندگان قرار گرفته بود و برای مرحله دوم هم در کنار مطالعه مجدد فایل یکپارچه، فایل تکمیلی مرحله دوم هم مورد مطالعه قرار دادم. خب سطح سوالات هر مرحله متناسب با همون مرحله تعیین شده بود به گونهای که شرکتکنندگان بتونن در هر مرحله به خوبی گزینش و انتخاب بشن.
- آیا المپیادنانو را به سایر دوستان و هم مدرسهایهای خود معرفی میکنید و شرکت در آن را توصیه میکنید؟ چرا؟
قطعا! به نظر من یکی از مشکلات عمده دانشآموزان از جمله خودم در دبیرستان اینه که به دنبال یادگیری مفهومی مطالب نیستند و خب این موضوع در آینده خیلی براشون دردسر ساز میشه و ممکنه از بسیاری از دروس زده بشن و نتونن نتیجه مطلوبی رو کسب کنن. به طور کلی در دبیرستان شرکت در المپیادهای دانشآموزی بستر بسیار مناسبی است که این امکان را برای دانشآموزان فراهم میکنه که مطالب رو بسیار مفهومیتر از آنچه که در مدرسه یاد میگیرند آموزش ببینند، از طرف دیگه در المپیاد نانو ما با مفاهیم بسیار عمیق و زیبایی از دروس شیمی و فیزیک و زیست و ساختار مواد آشنا میشویم که این امر به دانشآموزان کمک میکنه تا علاوه بر یادگیری عمیقتر این دروس کاربردهای هر یک رو در زندگی روزمره و دنیا بیاموزند.
- از آرمانها و آرزوهایتان برایمان بگویید.
در طول دوران زندگیم همواره یکی از سوالاتی که همیشه ذهنم رو درگیر میکرد این بود که هدفم در زندگی چیست؟ راستش رو بخواهید راههای بسیار زیادی رو برای اینکه بتونم هدفم رو برای آینده بشناسم دنبال کردم و از هرکدومشون درسهای زیادی رو یادگرفتم و الان میتونم بگم که مهترین آرمانی که در زندگی دارم اینه که بتونم در آینده به عنوان یک محقق در دنیا اثرگذار باشم و کاری انجام دهم که به وسیله اون افراد بسیار زیادی زندگیشون در رفاه و آسایش مناسبی قرار بگیره.
- در پایان اگر نکتهای یا صحبتی در خصوص المپیاد نانو دارید بفرمایید.
بنظرم بهترین تصمیم زندگیم تا این تاریخ حضور در این رقابت علمی سخت، شیرین و دوست داشتنی و آشنایی با اساتید و مسئولان این المپیاد بود. گروهی که به تمام معنا چه در جهت ایجاد شرایط خوب چه از نظر سطح علمی برای تامین آسایش بچهها در طول دوره نیز تمام تلاششان را کردند.
به هرشکل از هم سن و سالهای خودم میخوام اگر میخواهند افق جدیدی در زندگی علمی خود تجربه کنند چنین رقابت علمیای را از دست ندهند.