یکشنبه 09 بهمن 1401 کد خبر: 155

580

گفتگو با مشاوره تحصیلی سعید شهبازی پیرامون انتخاب رشته


باشگاه نانو
از همین اول باید بدانیم که در این وضعیت اقتصادی وقتی می خواهیم رشته ای را انتخاب کنیم باید نیم نگاهی هم به شرایط اقتصادی آن داشته باشیم.

این را هم بگویم که نمی‌شود رشته های تحصیلی را ۲ بخش پول ساز و غیر پول ساز تقسیم کرد. بعضی رشته ها از قدیم به خاطر ماهیت شان به کسب درآمد نزدیک تر بودند رشته های حسابداری مدیریت مالی و موارد نزدیک به این ها. اینها رشته های خوبی هستند. اما این موضوع به آن معنا نیست که بقیه رشته ها درآمد زا نیستند. راستش را بخواهید درآمدزا بودن یا نبودن یک رشته تا حد زیادی به ویژگی های شخصیتی آن دانش آموز و دانشجو بستگی دارد.


موضوع اول تطبیق شخصیت انسان با رشته تحصیلی است. تصور کنید از یک کلاس که همگی رشته مثلاً حقوق را می خوانند چند نفر از آنها بعد از چند سال به حقوق های چند ده میلیون تومانی می رسند و چند نفر اساساً رشته خود را ادامه نمی دهند این نشان می دهد که موفق شدن و درآمدزایی از رشته تحصیلی تا حد زیادی به ویژگی های شخصی خود آدم هم بستگی دارد.


دیگر اینکه ببینیم ما به درد آن رشته میخوریم یا نه. مثلاً کسی که از بچه از خون می ترسیده سخت است که بتواند رشته پزشکی را ادامه دهد و تبدیل به یک جراح با مهارت میشود. آیا کسی که آدم تودار و درونگرایی است بعید است در رشته رسانه آدم موفقی اضافه کرد. شاید یکی از مصداق‌های ضرب المثل معروف هرکسی را بهر کاری ساختند اینجا باشد جایی که میخواهیم رشته تحصیلی ما و آینده مان را انتخاب کنیم.


یک خاطره بگویم؟ خود من موقعی که میخواستم رو خوب کنه از طرف خانواده و مشاوران تشویق می شدند که رشته های مهندسی را انجام دهند ولی من خودم را می‌شناختند و می دانستم که از فضاهای کارگاهی و کارخانه های صنعتی خوشم نمی آید برای همین هم تصمیم گرفتم رشته را ادامه دهند که میدانستم در آن احتمال موفقیت بیشتر است و همین شد که رشته مدیریت را ادامه دادم و الان هم که مدتهاست درسم را تمام کرده ام از این انتخاب راضی هستم.

به همه بچه هایی که میخواهند انتخاب رشته کنند پیشنهاد می کنم واسه گروه حتماً مشورت کنند؛ دسته اول اساتید دانشگاه هستند و از این طریق فضای علمی و دانشگاهیان رشته آشنا شوند که ببینند چقدر با این محیط تطبیق دارند. دسته دوم دانشجویان آن رشته هستند دانشجویانی که یا در سطح تحصیلات تکمیلی ادامه تحصیل بدهند یا ماه‌های پایانی تحصیل در دوره کارشناسی را تجربه می کنند چرا که آنها این مسیر را طی کرده‌اند و شناخت بهتری از رشته و درس ها و شرایط مختلف آن دارند. تازه اگر در همان بتوانیم با دانشجویان موافق و مخالف آن رشته حرف بزنیم شناخت جدی‌تر و کاملتری نسبت به شرایط علمی آن پیدا خواهیم کرد. و دسته سوم که به نظرم بسیار مهم هستند صاحبان کسب و کار آن نوشته رشته اند مثلاً اگر قرار است حقوق بخوانید با چند وکیل درباره این موضوع صحبت کنیم آنها این مسیر را رفتند و حالا از طریق اینکه این رشته به کسب و کار و کسب درآمد رسیدند از شناخت جامع و کاملی از آن دارند میتوانند طرف مشورت شما هم قرار بگیرند.

سعید شهیازی، مشاور تحصیلی اولاً لازم است تکلیفمان را با خودمان روشن کنیم که میخواهیم درس بخوانیم؟پول؟ علم؟ موفقیت؟ پژوهش؟ دانستن جواب این سوال برای برنامه ریزی درست آینده یک موضوع کلیدی است مثلا اگر کسی بخواهد از درس خواندن پول در بیاورد شاید اصلاً درس را کنار بگذارد و آینده خودش را در بازار و کسب و کار پیدا کند.