یکشنبه 14 دی 1399 کد خبر: 70

9859

کاربرد فناوری نانو در پزشکی

محمدرضا بسکابادی
تحول ایجاد شده در خواص مواد موجب شده این فناوری در زمینه‌های گوناگون کاربرد پیدا کند. یکی از حوزه‌های اصلی کاربرد فناوری نانو حوزه سلامت و پزشکی است. مهم‌ترین کاربردهای فناوری نانو در این زمینه کاربرد در دارورسانی و کیت‌های تشخیص سریع بیماری ‌ها می‌باشد.

نانوساختارها کمک بزرگی در حامل­‌های دارورسانی انجام می­‌دهند. یکی از مراحل مهم دارو مرحله رهایش دارو است. هر دارویی می­‌بایست در زمان و مکان مناسب رهایش پیدا کند در غیر این­صورت اثرات جانبی دارو به شدت افزایش پیدا می­‌کند. نانوساختارها به‌­دلیل کنترل رهایش دارو­ها، حفاظت از مولکول دارویی و سازگار بودن با سیستم دفاعی بدن می‌‌توانند به عنوان حامل دارویی مناسب انتخاب شوند.

نانوذرات مغناطیسی یکی از حامل­‌های دارویی هستند که در سال‌­های اخیر به­‌شدت مورد توجه قرار گرفته­‌اند. دارو حمل شده توسط این نانوذرات به کمک میدان مغناطیسی به محل مورد نظر از بدن بیمار رسانده می­‌شود.  نانوذرات کربنی مانند فولرن و نانولوله­‌های کربنی با توجه به شکل اندازه و خصوصیات سطحی آن­ها قابلیت استفاده در دارورسانی را دارند.

یکی دیگر از کاربردهای فناوری نانو کیت‌­های تشخیص بیماری یا تشخیص افزایش غلظت یا عامل مانند حشیش در بدن هستند. به عنوان مثال در کیت تشخیص سریع ماده مخدر بر روی پد رهایش، نانو ذرات طلا متصل به آنتی بادی شناسایی ماده مخدر قرار داده می‌شود. به محض برخورد نمونه حاوی ماده مخدر، رنگ پد عوض می­‌شود.

 

برای مطالعه مطالب علمی بیشتر به صفحه مقالات آموزشی سایت باشگاه نانو مراجعه نمایید.