سه‌شنبه 18 مرداد 1401 کد خبر: 142

960

مصاحبه با علی میرزامحمد یکی از دانش‌آموزان نخبه المپیاد نانو


مجله زنگ نانو: بخش دوم "مصاحبه با علی میرزامحمد یکی از دانش‌آموزان نخبه المپیاد نانو"

مجله زنگ نانو
نانو از معدود حیطه‌های فناوری‌های جدیدی است که پای دانش‌آموزان هم به آن باز شده و حتی هر ساله المپیادی هم مختص این حوزه برگزار می‌شود.

علی میرزامحمد یکی از دانش‌آموزان نخبه المپیاد نانو است؛

دوست دارم محصولات باکیفیت نانویی تولید و صادر کنم

نانو از معدود حیطه‌های فناوری‌های جدیدی است که پای دانش‌آموزان هم به آن باز شده و حتی هر ساله المپیادی هم مختص این حوزه برگزار می‌شود. اتفاقی که از یک سو نشان از اهمیت این فناوری است که حدود 50 سال عمر دارد و از طرف دیگر نشان دهنده ارتباط‌گیری دانش‌آموزان با این حوزه است. با این حال قطعا تعداد دانش‌آموزانی که در این حیطه وارد می‌شوند به نسبت جمعیت دانش‌آموزی کشور آنقدر زیاد نیست که بتوان گفت در همه مدارس‌مان می‌توان آنها را پیدا کرد. از این رو پیدا کردن دانش‌آموزی که در این زمینه فعالیت کرده و توانسته باشد در المیپاد نانو هم مقام کسب کند، به راحتی نگارش این سطور نیست. و علی میرزامحمد، یکی از همان دانش‌آموزانی است که در دوازدهمین دوره المپیاد نانو به مدال طلا رسید و این روزها نیز به عنوان یکی از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف مشغول به تحصیل است.

او درباره اینکه چه اتفاقی باعث علاقه مندی‌اش به حوزه نانو شد، به خبرنگار ما می‌گوید: زمانی که دانش‌آموز دوره راهنمایی بودم، در این باره که علمی به نام نانو در دنیا وجود دارد، شنیده و مطالبی را هم درباره این فناوری خوانده بودم، تا زمانی که وارد دبیرستان انرژی اتمی شدم و به دلیل واحد پژوهشی که در این مدرسه وجود دارد، بیشتر با این حوزه آشنایی پیدا کردم.

میرزامحمد در توضیح بیشتر این مسئله ادامه می‌دهد: واحد پژوهشی دبیرستان‌مان، دانش‌آموزان را در حوزه‌های مختلف جذب می‌کرد که یکی از آنها نیز فناوری نانو بود و با توجه به مطالعاتی که قبلا درباره این حوزه داشتم، حوزه نانو را انتخاب کردم. نکته مهم هم سازوکار واحد پژوهشی بود، چرا که در آن روش‌های ایده‌پردازی به دانش‌آموزان ارائه می‌شد و حتی پروژه‌هایی را هم تعریف می‌کردیم که باید به سرانجام می‌رساندیم و درباره‌اش مقاله می‌نوشتیم.

این دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف تصریح می‌کند: در همان دوران دبیرستانم مقالات زیادی درباره نانو خواندم و از طرف دیگر اساتیدی که در آن مدرسه برای حوزه نانو داشتیم جزو افرادی بودند که از برگزیدگان المپیادی محسوب می‌شدند؛ همین دو مؤلفه باعث شد تا با المپیاد هم آشنا شده و دو بار در آن شرکت کنم که شرایط را برایم متفاوت کرد.

او با اشاره به بازه زمانی حضور در المپیاد نانو می‌گوید: اولین بار زمانی که در مقطع پایه دهم تحصیل می‌کردم در المپیاد شرکت کردم و توانستم مدال برنز بگیرم، اما دو سال بعد یعنی در پایه دوازدهم نیز دوباره در المپیاد نانو شرکت کردم و این بار توانستم نفر اول شوم و مدال طلا کسب کنم. همین مسئله باعث شد تا بتوانم با دیگر دانش‌آموزان فعال در این حوزه آشنا شوم.

میرزامحمد درس خواندن برای شرکت و موفقیت در المپیاد نانو را به مراتب متفاوت‌تر از درس خواندن‌های عادی می‌داند و معتقد است: قطعا درس خواندن برای المپیاد فارغ از حوزه‌ای که دارد باید عمیق‌تر باشد اما برای حوزه نانو چون مباحث گسترده است و صرفا به حوزه تئوری محدود نمی‌شود کمی متفاوت است. یعنی آنچه در تئوری می‌خوانیم باید در حوزه عملی و ساخت هم دنبال کنیم و اینطور نیست که صرفا به خاطر سپردن برخی مباحث نظری و تئوری، بتوان به موفقیت رسید.

این دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف می‌گوید: حوزه نانو گستردگی زیادی را شامل می‌شود و این باعث می‌شود تا دانش‌آموز دبیرستانی به موقع اطلاعات زیادی را به دست آورد، اطلاعاتی که حتی در مقطع لیسانس هم نتواند به آن دست پیدا کند. البته دلیل این مسئله آن است که ما در این مقطع دانشگاهی به صورت مستقیم رشته‌ای را مرتبط با علم نانو نداریم و همین کار را برای علاقه مندان به این حوزه در مقطع دانشگاه سخت می‌کند.

او در توصیه‌ای به دانش‌آموزان المپیادی می‌گوید: قطعا این دسته از دانش‌آموزان همیشه استرس دارند اما آنچه نیاز است اینکه با حل نمونه سوال و افزایش تسلط‌شان بر حوزه نانو، استرس‌شان را کنترل کنند. نباید این مهم را نادیده گرفت که اولین کار مهار استرس است تا از این طریق بتوانند به سوالات با دقت بیشتری پاسخ دهند.

میرازمحمد به آینده شغلی در حیطه نانو اشاره و عنوان می‌کند: با توجه به گستردگی این فناوری، قطعا حیطه عمل در آن هم به نسبت دیگر حوزه‌ها وسیع‌تر است و حوزه‌های مختلفی را در برمی گیرد، همین مسئله باعث می‌شود تا فعالین این حوزه به چند فعالیت خاص محدود نشوند؛ از این رو باید گفت که در حوزه فناوری برای سلایق زیادی بستر فعالیت فراهم است. شخصا علاقه دارم تا بتوانم شرکتی را در حوزه تولید و صادرات محصولات مبتنی بر نانو راه اندازی کنم، هر چند هنوز در این حوزه وار نشده‌ام، اما قطعا یک روزی این کار را انجام می‌دهم.