یکشنبه 09 بهمن 1401 کد خبر: 158

708

مروری به دانشگاه نانیانگ؛ یکی از بهترین دانشگاه های جهان در حوزه نانو


باشگاه نانو
نظام رتبه بندی دانشگاهی شانگ‌های یکی از معتبرترین نظام‌های رتبه بندی دنیاست که توسط یکی از دانشگاه های چین یعنی «دانشگاه شانگ‌های ژیائو تنگ» انجام می شود

 اولین بار سال ۲۰۰۳ این کار توسط این دانشگاه اتفاق افتاد هنوز آمار و ارقام سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۲ در این نظام رتبه بندی اعلام نشده اما در انتهای سال ۲۰۲۱ چینی‌ها یک نظام موضوعی را بین دانشگاه‌های دنیا منتشر کردند.

چینی ها پنج قالب و پنج حوزه کلی را در واقع احصاء می‌کنند یکی از این حوزه‌ها حوزه مهندسی است که شامل ۲۲ رشته می‌شود یکی از آن رشته‌های حوزه علوم پایه بوده که شامل هشت رشته می‌شود یکی دیگر از این حوزه‌ها حوزه علوم زیستی است که دارای چهار رشته و حوزه علوم پزشکی و حوزه علوم اجتماعی هم از دیگر حوزه‌ها بودند. ۱۸۰۰ دانشگاه را از بین ۴۰۰۰ دانشگاه درس ۶۶۳ کشور دنیا انتخاب و سنجش می‌کنند از میان این ۱۸۰۰ دانشگاه در رشته علوم نانو و نانو فناوری ده دانشگاه اول جهان را اعلام کردند و دانشگاه هاروارد امریکا، موسسه فناوری ماساچوست امریکا، دانشگاه استند فورد امریکا در کنار موسسه فناوری جورجیا از کشور امریکا بین این 10 دانشگاه بودند و رتبه های ششم، هشتم ، نهم و دهم را کسب کردند.

البته دانشگاه ملی سنگاپور هم در این رتبه بندی مقام هفتم و دانشگاه سوچو در چین رتبه پنجم را کسب کردند. دانشگاه علم و صنعت چین هم چهارم شد و دانشگاه پکن سومین دانشگاه برتر دنیا در حوزه علوم نانوایی بود و دانشگاه شین هووآی چین رتبه دوم را کسب کردند.

از بین این دانشگاه‌ها چهاردانشگاه مربوط به امریکا و چهار دانشگاه نیز مربوط به کشور چین هستند البته کشور چین رتبه دوم سوم و پنجم را در اختیار گرفت و معلوم است که در فضای نانو بسیار موفق بوده است.اما به نظر شما دانشگاه برتر برای کدام کشور است و دانشگاه های برتر در حوزه نانو در جهان طبق این نظام رتبه بندی دانشگاه شانگ های در سال ۲۰۲۱ و دانشگاه فناوری نانینگ در کشور سنگاپور بوده‌اند، کشور سنگاپور انگار در کنار چین و آمریکا، پیشتازان حوزه نانو هستند.

خرج دانشگاه نانیانگ یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار است تا این دانشگاه به چنین جایگاهی برسد این دانشگاه جایی در جنوب سنگاپور قرار دارد 1700 نفر عضو هیئت علمی و نزدیک سه هزار پرسنل اداری پژوهشی و غیره و نزدیک به ۳۳ هزار دانشجو در این دانشگاه فعالیت می‌کنند این کلیت دانشگاه نانیانگ است که البته از بین آنها هم ۹۰۰ دانشجو در حال گذراندن تحصیلات تکمیلی هستند و از این منظربزرگترین کالج مهندسی کل دنیاست و رئیس آن  یک پروفسور است که جزو داوران کمیته نوبل است. این دانشگاه سال ۱۹۹۱  به شکل رسمی افتتاح شد.

دانشگاه نانیانگ سنگاپور جزو بهترین دانشگاه‌های دنیا هم هست، طبق آمار رسمی و این نظام‌های رتبه‌بندی مفصلی که در بین دانشگاه‌های برتر دنیا وجود دارد، دانشگاه نانیانگ رتبه هفتاد و ششم کل دانشگاه‌های دنیا را دارد و در علوم مهندسی هم رتبه ۳۳ را کسب کرده و رتبه هشتم دنیا را هم از نظر ارجاعات مقالات علمی «آی اس آی» کسب کرده و این یک اتفاق بزرگ است. در مجموعه هم انگار در سال ۲۰۲۰ طبق نظریه موسسه تایمز که یکی از مهمترین  سنجه‌ها و مراکز رتبه بندی و اعتبار دهی دانشگاه‌های دنیاست دانشگاه سنگاپور چهل و هشتمین دانشگاه برتر جهان بوده است. این شاید باور نکردنی باشد اما دویست نفر از ایرانیان در این دانشگاه درس می‌خوانند و تمام آنها مدرک فوق لیسانس به بالا دارند یعنی در مقطع دکترا یا فوق لیسانس مشغول تحصیل هستند عمدتاً هم در ایران و در دانشگاه‌های خیلی خوب مانند «شریف، امیرکبیر، خواجه نصیر، علم و صنعت» تحصیل کردند و بعد هم توانسته اند در کشورهای دیگر درسشان ادامه دهند و به ایران برگشته‌اند و در حال حاضر عضو هیئت علمی بعضی از دانشگاه‌های ایران هستند. برخی از دانشجویان ایرانی که در دانشگاه نانیانگ و اتفاقاً بخش نانو درس خوانده‌اند الان برگشتند و در دانشگاه‌هایی مانند«تهران، امیرکبیر، شیراز و دانشگاه خواجه‌نصیر» عضو هیئت علمی شده اند.

این داستان بهترین دانشگاه جهان در حوزه نانو در یک سال اخیر بوده است البته این نظر سنجی‌ها همانطور که گفتم مربوط به اواخر سال ۲۰۲۱ است و احتمالاً در این روزها که روزهای آخر سال ۲۰۲۲ است نظرسنجی‌های تازه ای منتشر خواهد شد.

به آینده تان فکر کرده‌اید از این که می‌شود از دانشگاه‌های مانند تهران، امیرکبیر، خواجه نصیر، شریف، اصفهان، شیراز و اینهمه دانشگاه خوب چه روزهایی درخشانی را دید.

به این فکر کرده‌اید  در این دانشگاه‌ها در حوزه نانو که علاقه اصلی شما هم هست اساتیدی درس می‌دهند و عضو هیات علمی هستند که در بهترین مراکز علمی جهان در حوزه نانو درس خوانده‌اند و قرار است آنها شما را آموزش دهند. این اتفاقات ماجرای کنکور و این چالش را جذاب تر خواهد کرد.