یکشنبه 09 بهمن 1401 کد خبر: 156

710

فناوری نانو میتواند آینده تحویل دارو باشد


باشگاه نانو
به اعتقاد یکی از محققان پیشرو در حوزه نانو حاملهای دارویی فناوری نانو میتواند تحول بزرگی در رهایش هدفمند دارو و عبور از سدهای زیستی بدن ایجاد کند.

فناوری نانو در حال توسعه سریع در زمینه دارویی است به عنوان مثال نانوذرات میتوانند به عنوان سیستمهای تحویل دارو استفاده شوند. فناوری نانو تواند به غلبه بر محدودیتهای تحویل دارو مانند توزیع زیستی و ورود دارو به داخل سلول کمک کند این کار میتواند از طریق هدف قرار دادن سلول حمل و نقل مولکولی به اندامکهای خاص و رویکردهای دیگر حاصل شود.

اجوما ،او چگبو، یکی از دانشمندانی است که در این زمینه کار می.کند اوچگبو ، استاد دارویی در کالج دانشگاه لندن .است وی مکانیسمهای حمل و نقل دارویی را در موانع زیستی مورد مطالعه قرار داده و نانوذرات حمل کننده مواد دارویی را ایجاد کرده است.

اجوما او چگبو نشان داده است که میتوان پپتیدها را زمانی که به صورت کمپلکس با نانوالیافی هستند در سد خونی مغزی تحویل داد تا بتواند پاسخ دارویی را به دست آورند وی همچنین با استفاده از نانوذرات پپتیدی که از طریق مسیر بینی به مغز تحویل داده می،شود حمل و نقل پپتید را به مغز نشان داد. این یافته ها منجر به توسعه داروی درد آنکفالین NES ۱۰۰ شد که برای رسیدگی به بحران مواد دارویی طراحی شده است.

اجوما او چگبو :گفت حرفه من تاکنون یک تجربه دوست داشتنی بوده است و هر اشتباهی که مرتکب شده ام یا ناامیدی که با آن روبرو شده ام به یادگیری

اضافه شده است .

اجوما او چگبو کارهایی را که او و تیمش با جزئیات بیشتری انجام میدهند توضیح داد و گفت هنگامی که این دارو در نانوذرات محصور می شود، میتوانیم از ویژگیهای خاص نانوذرات برای کنترل مکان داروها در بدن | استفاده کنیم .

اجوما او چگبو در حال حاضر در حال ارائه مولکولهای زیستی به قسمتهای مختلف بدن است به گونه ای که دوزهای معمولی نمیتواند به طور مؤثر انجام دهد. به گفته وی ، این کار میتواند آینده تحویل مواد دارویی باشد.

گفت: ما فکر میکنیم که این مولکولهای زیستی که در حال حاضر به بدن بیماران تزریق میشوند به روشهای غیر تزریقی دیگری که ما کاره کنیم، قابل استفاده هستند. می

در حالی که فواید فناوری نانو در تحویل دارو میتواند شامل اثر بخشی بهتر حمل و نقل مؤثرتر در موانع زیستی و جذب بهتر باشد این زمینه نوظهور بدون چالش نیست. در حالی که برخی از واکسنهای Covid ۱۹ برای استفاده از فناوری mRNA به عنوان داستانهای موفقیت در نظر گرفته میشدند ، آنها همچنین به فناوری نانو فرصتی برای درخشش دادند ، زیرا این واکسنها از نانوذرات برای محافظت از آنتی ژن استفاده کردند. می

هنوز عدم اطمینان در مورد چگونگی استقرار این نسل بعدی واکسنهای دارای فناوری نانو در آینده وجود دارد اما اجوما او چگبو امیدوار است که پیشرفتهای انجام شده در طول همه گیر فرصتهایی را برای کسانی که در این صنعت کار می کنند ایجاد کند.

:گفت این برای ما خوب خواهد بود که بتوانیم این یادگیری جدید را سرمایه گذاری کنیم و امیدواریم که بتوانیم از این دوره جدید برای تصحیح هرگونه تصور غلط در مورد داروهای دارای قابلیت نانو استفاده کنیم.

گیاهان آنتی بادی برای مقابله با بیماریهای انسانی و گیاهی تولید میکنند

با همکاری شرکت آگروسورس (Agrosource) و مرکز خدمات تحقیقات کشاورزی (ARS) وزارت کشاورزی آمریکا (USDA) از گیاهان برای تولید نانوبادی هایی استفاده شده که به سرعت پاتوژنهای نوظهور در انسان و کشاورزی را از بین میبرد این نانوبادیها یک روش جدید امیدوار کننده برای درمان بیماریهای ویروسی از جمله کرونا هستند.

برای مطالعه تازه ترین دستاوردهای فناوری نانو در برابر ویروس کرونا اینجا کلیک کنید.

نانوبادی ها پروتئینهای آنتی بادی کوچکی هستند که به طور طبیعی در حیواناتی مانند ،شتر آلپاکا و لاما تولید میشوند.

محققان مرکز خدمات تحقیقات کشاورزی برای پیشگیری و درمان بیماری سبز شدن مرکبات در درختان مرکبات به ارزیابی نانوبادیها روی آوردند. این دانشمندان اکنون از فناوری SymbionTTM که اخیراً توسعه یافته و ثبت اختراع شده استفاده کردند تا نشان دهند که نانوبادیها را میتوان به راحتی در یک سیستم گیاهی با کاربردهای گسترده کشاورزی و بهداشت عمومی تولید کرد.

به عنوان اثبات ،مفهوم این تحقیقات نشان داد که نانوبادیهایی که ویروس کرونا را هدف قرار میدهند میتوانند در سلولهای گیاهی ساخته شوند و در مسدود کردن اتصال پروتئین سنبله کرونا به پروتئین گیرنده آن نقش داشته باشند روندی که مسئول شروع عفونت ویروسی در سلولهای انسانی است. رابرت شاتر پژوهشگر مرکز خدمات تحقیقات کشاورزی :گفت ما در ابتدا میخواستیم راه حلهای پایدار برای عوامل بیماری زا در تولید محصولات زراعی ایجاد کنیم نتایج این تحقیق در واقع برای سیستم کشاورزی کشور موفق و سودمند است .

شرکت آگروسورس (Agrosource) برای توسعه این سیستم تولید مبتنی بر گیاه با USDA-ARS همکاری میکند آنها در حال حاضر اقدامات لازم را برای درک چگونگی انتقال این پیشرفت به بخش تجاری انجام میدهند

میشل هک محقق مرکز خدمات تحقیقات کشاورزی گفت این یک پیشرفت بزرگ برای علم و راه حلهای نوآورانه برای چالشهای کشاورزی و بهداشت است. این سیستم مقرون به صرفه و گیاهی ثابت میکند که روشهای جایگزینی برای مقابله و جلوگیری از گسترش عوامل بیماری زا در حال ظهور وجود دارد. این رویکرد پتانسیل گسترش فرصتهای توسعه معیشت در مناطق کشاورزی روستایی کشور و سایر کشورها را دارد.

عمومی

دهمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت آغاز شد

دهمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران «ساخت با حضور چند کشور ،خارجی از ۱۹ آذرماه کار خود را آغاز کرد این نمایشگاه فرصت مناسبی برای آشنایی با محصولات ایرانی در حوزه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی است.

نمایشگاه ایران ساخت با حضور روح الله دهقانی معاون ،علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری شنبه ۱۹ آذرماه در سالن شماره یک محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران آغاز به کار کرد. برای محصولات سطح اول تا سوم از ۱۰ تا ۵۰ درصد قیمت محصولات خریداری شده توسط مراکز علمی و پژوهشی دولتی بر اساس آیین نامه سطح بندی به عنوان یارانه پرداخت خواهد شد به منظور رونق هر چه بیشتر بازار شرکتهای عرضه کننده تجهیزات و مواد آزمایشگاهی و ایجاد یک بستر دائمی برای همرسانی عرضه و تقاضا، تسهیلات لیزینگ برای خریداران بخش خصوصی با همکاری صندوق توسعه فناوری نانو و صندوق نوآوری و شکوفایی ارائه میشود.

دهمین دوره نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت در چهارده بخش موضوعی به منظور عرضه محصولات و خدمات فناورانه ایران ساخت برگزار میشود نفت و پتروشیمی»، «برق»، «الکترونیک و نرم افزار «عمران» و «ساختمان» «مکانیک»، «شیمی و متالوژی»، «کشاورزی و محیط زیست»، «فیزیک پایه» تجهیزات عمومی آزمایشگاهی مواد آزمایشگاهی مهندسی پزشکی و زیست مواد تجهیزات آزمون صنعتی»، «خدمات کالیبراسیون» و تجهیزات آموزشی و آزمایشگاهی مدارس محورهای برگزاری این رویداد است.

مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت ،علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری به رسم هر ساله برگزاری این نمایشگاه حضور تجار بازرگانان و سرمایه گذاران ۱۵ کشور ،همسایه چین هند و اوراسیا میزبانی خواهد کرد و هزینه های جانبی اقامت چند روزه آنها در ایران را پوشش میدهد. این هیاتهای تجاری ضمن بازدید از نمایشگاه و دستاوردهای دانش بنیان و ایران ساخت؛ نشستهای رو در رو با تولیدکنندگان و فناوران ایرانی فعال در حوزه ساخت تجهیزات و مواد آزمایشگاهی نیز برگزار میکنند تا تعاملات و تبادلات فناورانه و تجاری میان ایران و این کشورها افزایش یابد.

۱۹ تا ۲۲ آذرماه سال جاری همزمان با برگزاری بیست و سومین نمایشگاه دستاوردهای ،پژوهش فناوری و فن بازار سالنهای ۵ و ۶ و ۷ و ۲۷ نمایشگاه بین المللی تهران شاهد نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت در سالنهای میلاد (۳۱) خلیج فارس (۴۴) و ۴۰ با مشارکت گسترده شرکتهای دانش بنیان فناور، دانشگاهیان مراکز آزمایشگاهی و پژوهشی خواهد بود.

دوره نهم این نمایشگاه که آذر سال ۱۴۰۰ برگزار شد ۴۴۰ شرکت حدود ۱۰ هزار محصول را عرضه کردند که تاکنون منجر به فروش ۱۶۰ میلیارد تومانی محصولات در نمایشگاه شده است.

قاب محافظ تلفن ،همراه با خواص ضد ویروس تولید شد

شرکت فناوریهای نوین سیرنگ ،آریا قاب محافظ تلفن همراه با خواص ضد ویروس تولید کرده است که میتواند کاربر را در برابر انواع ویروسها نظیر آنفولانزا و کرونا محافظت کند.

برای مطالعه تازه ترین دستاوردهای فناوری نانو در برابر ویروس کرونا اینجا کلیک کنید.

منوچهر منتظری مدیر عامل شرکت فناوریهای نوین سیرنگ آریا میگوید این قابها برای انواع مختلف تلفنهای همراه طراحی و تولید شده است و حال حاضر ۱۰۰۰ گارد محافظ تولید شده و برای انجام تستها کیفی مورد استفاده قرار گرفته است در آستانه تولید انبوه این قابها قرار داریم. قالبهای مربوط به گوشیهای مختلف را آماده کرده ایم از آنجایی که تنوع گوشیهای موجود در بازار بسیار زیاد است لازم بود برای هر نوع گوشی قالب مناسب تهیه شود.

مهندس منتظری می افزاید مجوزهای الزامی سازمان غذا و دارو را نیز دریافت کرده ایم و ثبت اختراع این فناوری نیز انجام شده است. این قابها با نوعی نانوذرات پوشش داده شده که خواص ضدویروسی دارد بخشی از نانوذرات را خودمان تولید کردیم و بخشی را نیز از شرکتهای داخلی خریداری کرده ایم. برای ترکیب نانوذرات با قاب دو راهبرد مختلف را مورد استفاده قرار دادیم در اولی سطح قاب پوشش دهی شد و در ،دیگری نانوذرات را در کل قاب به کار بردیم به طوری که اگر با چاقو یک لایه از روی قاب برداشته شود باز هم خواص ضد ویروسی دارد.

این دانش آموخته مقطعه کارشناسی ارشد رشته نانومواد دانشگاه سمنان مى:افزاید تستهای ضدویروسی در دانشگاه تهران با موفقیت انجام شده است. تستهای تحریک پذیری و ایجاد حساسیت نیز روی این قابها صورت گرفته و نتایج رضایت بخش بوده و تاییدیه سلامت برای این قابها دریافت شده است .

مدیر عامل شرکت فناوریهای نوین سیرنگ آریا میگوید این قابها هم روی ویروسهای پوشش دار و هم ویروسهای بدون پوشش موثر هستند. به دلیل

استفاده از فناوری نانو این قابها کاملا با بدن انسان سازگار بوده و اثر منفی روی سلامت فرد ندارد در حال تامین سرمایه هستیم. نیاز را تامین کنیم این قابها با برند و انیانو عرضه خواهد شد.

به سرعت قالبهای مورد

بازار تراشه های اینترنت اشیاء تا سال ۲۰۳۰ نزدیک به ۷۰۰ میلیارد دلار خواهد شد

بازار تراشه های اینترنت اشیا در سال ۲۰۳۰ به رقم ۶۹۳,۸ میلیارد دلار خواهد رسید آمریکای شمالی بیشترین سهم این بازار را در اختیار خواهد داشت. در سال ۲۰۲۱ اندازه بازار تراشه ۱OT ۴۲۷ میلیارد دلار بود و پیش بینی میشود در یک بازه زمانی ده ساله رشد ترکیبی سالانه ۵٫۵ ٪ را تجربه کرده و از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۳۰ این رقم به ۶۹۳٫۸ میلیارد دلار برسد رشد این بازار را میتوان به گسترش اتصال اینترنت که به پذیرش دستگاه های متصل به اینترنت و گسترش پروتکلهای شبکه کمک میکند مرتبط دانست.

آمریکای شمالی بیشترین سهم را در بازار دارد و همچنین پیش بینی میشود که در سالهای آینده این منطقه تسلط خود را ادامه دهد و بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار درآمد در سال ۲۰۳۰ ایجاد کند این روند را میتوان به افزایش تقاضا برای الکترونیک مصرفی و افزایش تحقیق و توسعه در این حوزه در منطقه آمریکای شمالی نسبت داده شود.

علاوه بر این زیرساختهای هوشمند در بخشهای ،مسکونی تجاری و صنعتی در حال توسعه بوده به ویژه با سرمایه گذاری دولتها که به شدت در این زمینه سرمایه گذاری میکنند

دستگاه های منطقی با توجه به قابلیت برنامه ریزی مجدد بیشترین سهم بازار را در اختیار دارد دستگاه های منطقی به ویژه آرایه های دروازه قابل برنامه ریزی در حال پذیرش هستند زیرا هر بلوک منطقی را میتوان سفارشی سازی کرد.

فروش ادوات الکترونیکی مصرفی به دلیل افزایش لوازم هوشمند برای اهداف ،مسکونی مانند ترموستات مانیتورهای خانگی و قفل درب با سرعت قابل توجهی در حال افزایش است.

علاوه بر این ساعتهای هوشمند به طور گسترده در بخش تناسب اندام و مراقبتهای بهداشتی مورد استفاده قرار میگیرند برای ردیابی محل تجهیزات ،پزشکی، مانند دفیبریلاتورها، صندلیهای چرخدار و پمپهای ،اکسیژن از تراشه های IOT استفاده میشود.

دستگاه های پوشیدنی متصل مانند تلفنهای هوشمند ساعت هوشمند جواهرات هوشمند کفشهای هوشمند و لپ تاپ از تراشه های IoT برای چندین کارکرد .کنند دستگاه پوشیدنی میتواند پارامترهای متعدد ،سلامتی از جمله دمای بدن فشار خون سطح الکل در جریان ،خون لاکتات و هیدراتاسیون بدن را اندازه گیری ،کند بنابراین امکان نظارت بر تناسب اندام فرد را فراهم میکند استفاده در همین راستا ، تحقیق و توسعه فزاینده در زمینه IOT و افزایش الزامات برای بهبود سبک زندگی دلایل اصلی افزایش تقاضای تراشه های IOT است.