سه‌شنبه 18 مرداد 1401 کد خبر: 144

828

خبرهای فصل بهار باشگاه نانو


مجبه صوتی زنگ نانو: بخش چهارم "خبرهای فصل بهار باشگاه نانو"

مجله صوتی زنگ نانو
برخی از اخبار مهم فصل بهار باشگاه نانو و فناوری نانو کشور را در این بخش خواهیم دید و شنید

برندگان دهمین دوره مسابقه نیلوفر آبی معرفی شدند

مسابقه نیلوفرآبی یک مسابقه علمی است که زیر نظر شبکه آزمایشگاه های علوم و فناوری نانو (شبکه آزمایشگاه های توانا) و با حمایت ستاد نانو بصورت ماهانه برگزار می‌شود. 

شرکت در این سری مسابقات برای دانش‌آموزان تمامی مقاطع تحصیلی آزاد است؛ اما آن دسته از افرادی که در کارگاه های آموزشی برگزار شده در آزمایشگاه های توانا در پژوهشسراهای منطقه خود شرکت کرده اند، توانمندی بیشتری در پاسخگویی به سوالات مسابقه خواهند داشت.

دهمین دوره مسابقات آزمایشگاهی توانا در تاریخ ۳۱خرداد ۱۴۰۱ از ساعت ۱۲:۰۰ الی ۱۸:۰۰ بصورت برخط در سایت باشگاه نانو برگزار شد. از مجموع شرکت کنندگان در این مسابقه شش نفر موفق شدند به تمامی سوالات مسابقه پاسخ درست دهند. به تمامی برندگان گرنت آموزشی به مبلغ ۲۰۰۰۰۰۰ ریال اهدا می گردد. برندگان می توانند این اعتبار را درسایت باشگاه نانو برای شرکت در دوره های آموزشی و یا خرید محصولات آموزشی استفاده نمایند. فهرست برندگان دهمین دوره مسابقه نیلوفرآبی درجدول زیر آمده است:

 

استان 

شهر

نام 

نام خانوادگی 

کرمان 

رفسنجان 

خاطره 

خواجه عرب

کرمان

رفسنجان 

فاطمه 

خواجه عرب

قم 

قم

امیر عباس 

خانچرلی  

قم

قم 

محمد مهدی 

خانچرلی  

کردستان

سقز

زکریا 

حیدری

آذربایجان شرقی 

شبستر

هستی 

اسکندریان

 

دوره آموزشی نانو ویژه دبیران فیزیک و آزمایشگاه علوم شهر تهران برگزار شد

دوره آموزشی با هدف آشنایی دبیران فیزیک و دبیران آزمایشگاه‌های علوم مدارس متوسطه دوم شهر تهران با علوم و فناوری نانو و همچنین آزمایشگاه‌های نانو برگزار شد.

این دوره توسط گروههای فیزیک و آزمایشگاه علوم منطقه ۲ تهران با همکاری باشگاه نانو در چند جلسه تئوری و یک جلسه عملی و بازدید از آزمایشگاه دانش‌آموزی نانو منطقه ۱۵ تهران (پژوهش‌سرای ابن سینا) با حضور بیست دبیر اجرا شد.

از مهمترین سرفصل‌های این دوره می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • آشنایی با مبانی علوم و فناوری نانو
  • آشنایی کاربردهای علوم و فناوری نانو
  • ایمنی کار در آزمایشگاه های نانو
  • آشنایی با لوازم و تجهیزات عمومی در آزمایشگاه
  • معرفی دستگاه های تخصصی در حوزه علوم و فناوری نانو شامل دستگاه های سنتز و شناسایی مواد
  • معرفی روش های دسترسی و استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی در پژوهشسراها و یا مراکز دانشگاهی.

سایر گروه‌های آموزشی که علاقمند به برگزاری این دوره‌ها هستند می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با بخش آموزش باشگاه نانو تماس حاصل نمایند.

معرفی برترین آزمایشگاه‌های شبکه توانا در سال ۱۴۰۰

بر اساس گزارش دبیرخانه شبکه آزمایشگاه‌های آموزشی فناوری نانو، در سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۰۸ هزار دانش‌آموز و دبیر با حضور در آزمایشگاه‌های دانش‌آموزی نانو به کمک تجهیزات فناوری نانو که همگی ساخت ایران هستند، با این فناوری نوین آشنا شدند و امکان کار آزمایشگاهی با تجهیزات تخصصی فناوری نانو را پیدا کردند.

شبکه آزمایشگاه‌های آموزشی فناوری نانو (شبکه توانا) طبق برنامه هر ساله، عملکرد این آزمایشگاه‌ها را ارزیابی و از  فعال‌ترین آنها تقدیر می‌کند.

از مهم‌ترین پارامترهای حائز اهمیت در امتیازدهی به آزمایشگاه‌های شبکه توانا تعداد دوره‌های برگزار شده به صورت تئوری و عملی، تعداد افراد آموزش دیده در دوره‌‌ها، میزان فعالیت آزمایشگاه‌ها در میزبانی نشست‌ها و دوره‌ها، مشارکت مرکز برای آماده‌سازی دانش‌آموزان برای حضور در جشنواره و المپیاد دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو، حضور در نشست‌های ماهانه، همکاری در برگزاری و تعداد برگزیدگان در مسابقه ملی نانو و میزان تعامل و همکاری با باشگاه نانو است.

۱۵ مرکز معرفی شده در جدول زیر، موفق به برگزاری ۱۵۰۵ دوره برای بیش از ۱۰۰۹۸۸  هزار نفر دانش‌آموز و دبیر در کارگاه‌ها و سمینارهای تخصصی و همچنین کسب حداقل ۳۱۸۹ امتیاز بر اساس آیین‌نامه ارزیابی آزمایشگاه‌های فناوری نانو عضو شبکه توانا شده‌اند.

 

جدول مشخصات ۱۵ آزمایشگاه فناوری نانو برتر شبکه توانا در سال ۱۴۰۰

رتبه 

استان 

نام پژوهشسرا

امتیاز

۱

کردستان 

پژوهشسرای امام خمینی- قروه

۲۳۸۷۴

۲

فارس

پژوهشسرای پرفسور نظامی-  فسا

۲۳۰۹۳

۳

خوزستان

پژوهشسرای فارابی- اهواز

۲۰۴۶۳

۴

قم

پژوهشسرای پروفسور حسابی- قم

۱۶۸۰۶

۵

آذربایجان شرقی

پژوهشسرای مراغه

۱۶۷۸۷

۶

کرمانشاه

 پژوهشسرای ناحیه 1 - کرمانشاه

۱۵۲۸۹

۷

آذربایجان شرقی

پژوهشسرای آذربایجان - تبریز

۱۴۸۱۱

۸

کردستان

پژوهشسرای رازی - ناحیه 1 سنندج

۱۰۰۹۴

۹

فارس

 پژوهشسرای دانش آموزی رازی - شیراز

۷۲۳۴

۱۰

اصفهان

 پژوهشسرای استاد طاهر - شهرضا

۵۶۵۰

۱۱

کرمانشاه

پژوهشسرای پرفسور شمسی پور ناحیه ۳ - کرمانشاه

۵۲۶۸

۱۲

کردستان

پژوهش سرای ناحیه2- سنندج

۴۸۵۷

۱۳

بوشهر

پژوهشسرای شهید خوشبخت - بوشهر

۴۳۵۳

۱۴

آذربایجان شرقی

پژوهشسرای بناب

۴۰۰۴

۱۵

ایلام

 پژوهشسرای فرهیختگان ایلام

۳۱۸۹

گفتنی است، ارزیابی عملکرد آموزشی و پژوهشی این آزمایشگاه‌ها و میزان تاثیر آن‌ها در رشد علمی و فنی دانش‌آموزان علاقه‌مند به فعالیت‌های فوق برنامه، به منظور ایجاد فضایی پویا از آموزش‌های پژوهش-محور در سطح دانش‌آموزی در کشور و همچنین تقدیر از فعالان این حوزه است که در پایان هر سال در باشگاه دانش‌آموزی فناوری نانو (باشگاه نانو) انجام می شود.

موضوع ویژه مورد حمایت ستاد نانو در جشنواره فیلم مدرسه

هشتمین دوره‌ی جشنواره فیلم کوتاه مدرسه برای کلیه دانش آموزان در تمامی مقاطع تحصیلی در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰برگزار می‌شود.  این دوره با همکاری باشگاه نانو و جشنواره فیلم مدرسه و حمایت ستاد ویژه توسعه فناوری نانو یک موضوع ویژه نانویی با عنوان ماسک ضد کرونا تعریف شده است که دانش آموزان می توانند آثار خود را تولید و تا تاریخ ۳۱ تیرماه ۱۴۰۱ در سایت جشنواره به نشانی www.madresefestival.ir بارگذاری کنند.

ستاد ویژه توسعه فناوری نانو برای این موضوع ویژه در هــر مقطــع بــه صــورت جداگانــه بــرای نفــر اول تــا ســوم جوایــزی در نظــر گرفتــه اســت.

نفــر اول:  یــک میلیــون تومــان شــارژ کیــف پــول اســتفاده از محصــولات و خدمــات در ســایت باشــگاه نانــو

نفــر دوم:  ۷۵۰ هــزار تومــان شــارژ کیــف پــول اســتفاده از محصــولات و خدمــات در ســایت باشــگاه نانــو

 نفــر ســوم:  ۵۰۰ هــزار تومــان شــارژ کیــف پــول  اســتفاده از محصــولات  وخدمــات در ســایت باشــگاه نانو

شرکت‌کنندگان می توانند به صورت فردی یا گروهی در این جشنواره شرکت کنند. شرکت در دو یا چند فیلم و همچنین شرکت در همه بخش‌های جشنواره به هر تعداد آزاد است.
شایان ذکر است، علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به سایت جشنواره به آدرس www.madresefestival.ir به شکل دقیق‌تر از قوانین و شیوه نامه جشنواره مطلع شوند و آثار خود را ارسال نمایند.

برگزاری دهمین جلسه هم اندیشی مدیران و کارشناسان شبکه آزمایشگاهی توانا

به اطلاع مدیران و کارشناسان آزمایشگاه‌های شبکه توانا می‌رساند، دهمین  جلسه از سری جلسات مستمر هم‌اندیشی مدیران و کارشناسان آزمایشگاه‌های شبکه توانا ۳۰ خرداد ماه برگزار می‌شود. این سلسله جلسات هم‌اندیشی مدیران و کارشناسان شبکه توانا به صورت ماهیانه و با هدف هم‌اندیشی و افزایش تعامل اعضای شبکه، رفع موانع و مشکلات موجود و نیز ارتقای سطح عملکرد آزمایشگاه‌ها برگزار می شود.

 جلسه روز دوشنبه ۳۰ خرداد ماه، ساعت ۱۶ به صورت مجازی در سایت باشگاه نانو برگزار می‌شود مدیر و کارشناس هر آزمایشگاه می‌تواند از طریق صفحه شخصی خود در باشگاه نانو در این جلسه حضور یابد. امتیاز شرکت در جلسات در ارزیابی عملکرد آزمایشگاه تاثیرگذار خواهد بود.

از جمله موضوعات مورد بحث در این جلسه ، بررسی برنامه های سال آینده باشگاه می باشد. 

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با باشگاه نانو واحد شبکه توانا (۹۲۰۰۱۰۳۱-۰۲۱ داخلی ۱۰۰) تماس حاصل نمایید.