یکشنبه 25 شهریور 1403 کد خبر: 171

244

آزمایش شماره ۳۰:ساخت میسل اکلیلی با نانوچسب شکری

آرمین شاهوردی
در این آزمایش جذاب ما می‌خواهیم با مواد موجود در خانه میسل بسازیم که قبل از انجام آزمایش لازم است با تعریف و چگونگی سنتز و کاربرد میسل ها بیشتر آشنا شویم.

  ۱- مقدمه

 در این آزمایش جذاب ما می‌خواهیم با مواد موجود در خانه میسل بسازیم که قبل از انجام آزمایش لازم است با تعریف و چگونگی سنتز و کاربرد میسل ها بیشتر آشنا شویم.

 میسل‌ها تجمعی از مولکول‌های سورفکتانت است که در محیطی مایع پراکنده شده‌‎اند طوری که سر آبدوست آنها به سمت بیرون و سر آبگریز آن به سمت داخل است. سورفکتانت‌ها مولکول‌هایی دو قسمتی هستند که یک قسمت آن آبدوست و قسمت دیگر آبگریز است. بسته به غلظت، دما و pH محیط شکل و اندازه میسل‌ها متنوع است اما به صورت کلی حداقل یکی از ابعاد آنها کمتر از۱۰۰ نانومتر است و به شکل کروی، استوانه‌ای و دو صفحه‌ای است. مقدار برهمکنش‌های مولکول‌های سورفکتانت با محیط و طول مولکولی آنها عامل مهمی در اندازه میسل‌ها محسوب می‌شود. از میسل‌ها در صنایع گوناگون به عنوان حامل استفاده می‌شود. برای مثال در صنایع پزشکی برای دارورسانی هدفمند به بافت مورد نظر از میسل‌ها با ابعاد کمتر از ۵۰ نانومتر استفاده می‌شود. به دلیل اختلاف pH میان بافت مورد نظر و سایر بافت‌ها مایسل دارو را در نزدیکی بافت آزاد کرده و منجر به بهبود سریع آن خواهد شد. ابعاد کوچک، مهندسی عملکرد با تنظیم pH و زیست‌تخریب‌پذیری در بدن مهمترین مزایای استفاده از میسل‌ها برای دارورسانی هدفمند است.

محققان برای مطالعه و استفاده از میسل‌ها ابتدا آن را با روشهای مختلفی مانند رقیق‌سازی، تبخیر حلال و امولسیون روغن در آب تولید می‌کنند. برای کنترل اندازه و ابعاد میسل‌ها از روشی به نام پراکندگی نوری دینامیکی یا DLS استفاده می‌کنند. در این روش پرتویی تک طول موج به ذرات معلق در محلول برخورد کرده و پرتوهایی با طول موج‌های مختلف منتشر می‌شودکه می‌توان با آن اندازه ذرات را محاسبه کرد. این روش به دلیل اندازه‌گیری ابعاد تعداد زیادی از ذرات از جمله میسل‌ها دقیق‌ترین روش اندازه‌گیری ابعاد آنها است.

۲- مواد مورد نیاز آزمایش

شکر                            ۱/۵قاشق

آب                               ۱قاشق

چسب یک، دو، سه        ۱/۵قاشق

 

۳-مراحل انجام آزمایش

مرحله اول: ابتدا ۱/۵ قاشق شکر را در یک کاسه بریزید. سپس ۱ قاشق آب اضافه کرده و ترکیب را هم بزنید. بعد ۱/۵ قاشق چسب را به ترکیب اضافه کرده و مخلوط را هم بزنید. مخلوط حاصل را به یک سینی منتقل کرده آن را به کمک قاشق روی آن پهن کنید. بعد از ۱ ساعت آن را با کاردک (یا چاقو) از سینی جدا کنید.

شکل ۱- نانو چسب شکری

 

مرحله دوم: مقداری اکلیل را به مقداری آب اضافه کرده و مخلوط حاصل را به یک بطری نوک تیز اضافه کنید. سر تیز بطری را با نواری از چسب  ساخته شده، پوشانده و مقداری از مخلوط اکلیل رابه نوار چسب منتقل کنید.

شکل۲- وارد کردن آب و اکلیل داخل چسب ساخته شده به صورت بادکردن بادکنک

اکنون شما میسل حاوی مخلوط اکلیل دارید.

 

شکل ۳- میسل اکلیلی

 

طراح: آرمین شاهوردی