تست عنوان
close
باشگاه نانو | آزمایشگاه‌های آموزشی نانو | تاریخچه شبکه توانا
EN ورود به کارتابل افراد ثبت نام افراد ورود نهادهای ترویجی
تاریخچه شبکه توانا
filereader.php?p1=main_68946e7931c06419b

تاریخچه


در سال‌های گذشته به واسطه برگزاری صدها سمینار و دوره آموزشی و چندین دوره المپیاد دانش آموزی فناوری نانو، ورود سرفصل فناوری نانو به جشنواره جوان خوارزمی، برگزاری نمایشگاه هفته نانو در سراسر کشور و کارهایی از این قبیل، آشنایی دانش آموزان کشور با این فناوری سرعت چشمگیری داشته است. لذا وجود یک محیط تحقیقاتی و آزمایشگاهی برای انجام فعالیت‌های پژوهشی دانش‌آموزان ضروری به نظر می‌رسید.

با توجه به هماهنگی‌های صورت گرفته میان ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و آموزش و پرورش استان ها با اختصاص سه چهارم اعتبار از سوی ستاد و یک چهارم آن از سوی آموزش و پرورش، برنامه تجهیز آزمایشگاه‌های دانش آموزی در 7 استان کشور از سال 1391 در استان‌های تهران، فارس، اصفهان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، سمنان و همدان آغاز گردید. در سال 1392 عنوان توانا (تحقیق و آموزش نانو در آزمایشگاه) برای این شبکه برگزیده شد. تا پایان سال 1393 با اختصاص دو سوم اعتبار از سوی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و معاونت ریاست جمهوری و یک سوم آن از سوی آموزش و پرورش، برنامه تجهیز آزمایشگاه‌های دانش آموزی در 48 مرکز دانش آموزی انجام شد. این حمایت‌ها در سال 1394 نیز ادامه یافته و تا پایان سال در مجموع بیش از 70 آزمایشگاه دانش‌آموزی مجهز به تجهیزات فناوری نانو در کشور وجود خواهد داشت.

دستگاه‌های میکروسکوپ تونلی روبشی (STM)، میکروسکوپ پروبی روبشی (SPM)، میکروسکوپ نیروی اتمی (AFM)، اندازه-گیری سطح به روش BET، الکتروریسی، انفجار الکتریکی سیم، اسپاترینگ رومیزی، اسپکتروفتومتر، پوشش‌دهی دورانی، التراسونیک، ترازو آزمایشگاهی، هود، آون، کوره، سانتریفیوژ، گلاوباکس، انکوباتور، هیتر و همزن مغناطیسی، اتوکلاو و PHمتر از جمله تجهیزاتی است که با توجه به کاربرد و نیاز آن در آزمایشگاه‌، نصب و راه‌اندازی می‌شود. کتاب آموزشی در قالب آزمایش‌ها، فیلم های آموزشی نحوه کار هر دستگاه و بسته‌های آموزشی (کیت) نیز در اختیار آزمایشگاه ها قرار داده می‌شود.