EN ورود به کارتابل افراد ثبت نام افراد ورود نهادهای ترویجی
مقاله / گزارش تاریخ مقاله : 1395/11/07 - تعداد بازدید : 470
عنوان مقاله : گفتگو با عارف بهمنی، دارنده مدال نقره المپیاد هفتم عارف بهمنی دانشجوی رشته مهندسی مواد دانشگاه علم و صنعت، با کسب رتبه نخست در مرحله اول هفتمین المپیاد دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو به اردوی عملی المپیاد راه یافت و در انتها موفق به کسب مدال نقره این دوره المپیاد نانو شد. بهمنی از تجربه‌های علمی، پژوهشی و اجتماعی که در این دوره به دست آورده است می‌گوید.
4 امتیاز از 3 رای


سلام آقای بهمنی. وقت به‌خیر. موفقیت شما برای کسب مدال نقره در هفتمین المپیاد نانو را صمیمانه تبریک می‌گوییم. خوشحال می‌شویم در گفتگوی باشگاه نانو شرکت کنید.

خودتان را معرفی کنید.
عارف بهمنی شاه‌عوضی دانش‌آموز سال چهارم (پیش دانشگاهی) مدرسه شهید حقانی از بندرعباس که البته هم اکنون مشغول به تحصیل در رشته مهندسی مواد دانشگاه علم و صنعت تهران هستم و در مرحله اول المپیاد هفتم هم رتبه اول را کسب کردم.

شما امسال از کنکوری‌های المپیاد بودید و مرحله مهم انتخاب رشته را پشت سر گذاشتید. آیا حضور در دوره المپیاد و آشنایی با فناوری نانو روی تصمیم‌گیری شما برای آینده (انتخاب رشته) و افق دیدتان اثر داشته است؟
صادقانه بگویم، حتی تا بعد از شرکت در کنکور سراسری نسبت به بحث انتخاب رشته سردرگم بودم! به گونه‌ای می‌توان گفت جدا از اینکه با رشته‌ها آشنایی کافی نداشتم، از علایق خودم هم به درستی آگاه نبودم. اما با ماجرایی که در همراهی المپیاد و فناوری نانو بر من گذشت، یقین داشتم به علم نانو بیش از هر علم دیگری علاقمندم و در نتیجه رشته مهندسی مواد را انتخاب کردم.

چندمین دوره است که در آزمون المپیاد شرکت کردید؟
علاوه بر دوره اخیر (هفتم) در آزمون دوره شش هم شرکت کردم که موفق به کسب امتیاز لازم برای حضور در مرحله دوم نشدم.

آزمون مرحله اول را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ 
منابع معرفی شده، شرکت‌کنندگان را به آمادگی نسبی خوبی می‌رساند. البته بسیاری از سوالات المپیاد را با دانشی کلی از نانو و به کارگیری مطالب درسی مدرسه از جمله ریاضی و فیزیک و ... می‌توان پاسخ داد؛ چون نانو علمی بین رشته‌ایست. با این‌حال، آزمون المپیاد همواره چالش برانگیز بوده است.

به نظر شما باشگاه نانو تا چه حدی درانجام رسالت خود که ترویج علوم و فناوری نانو در بین دانش‌آموزان است موفق بوده است؟
باشگاه نانو و به طور کلی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، پررنگ‌ترین نقش را در ترویج این علم بین دانش‌آموزان در سطح کشور داراست و یقیناً در سال‌های آتی این روند را حفظ می‌کند.

حضور در برنامه‌های آزمایشگاه‌ توانا چه تاثیری بر موفقیت و سطح علمی شما داشته است؟
می‌توانم بگویم مهم‌ترین نقش را در موفقیتم پژوهش‌سرای دانش‌آموزی و شبکه توانا ایفا کرد. ایجاد علاقه، آشنایی با فناوری نانو و آموزش و یادگیری بیشتر در مورد آن، هم تئوری و هم عملی، در گام اول به این وسیله برای من اتفاق افتاد.

اگر در سال پیش در اردوی مخصوص برگزیده‌های استانی حضور داشتید حضور این دوره را تا چه حد در موفقیت امسال خود سهیم می‌دانید؟
این اردو به ارزیابی سطح خودم در المپیاد نانو بسیار کمک کرد.

دوره مرحله دوم تاچه حد دید شمارا نسبت به فعالیت‌های پژوهشی تغییر داده است؟
حضور در فضای پژوهشی آزمایشگاه توانا و المپیاد نانو، به خصوص مرحله عملی آن، از اولین تجربه‌های فعالیت پژوهشی‌ام بود که طرز فکر من را نسبت به کارهای پژوهشی شکل داد.

امکانات موجود در اردوی المپیاد چگونه بود؟
امکانات اردوی عملی فضایی راحت، شاد و دوستانه فراهم کرده بود و من خیلی از این بابت راضی هستم.

درباره سرپرست علمی گروهتان بگویید.
ناخدای کشتی تیم ما! که هرچه از تجربیاتشان بگویم کم گفته‌ام. هیچ‌وقت فراموششان نمی‌کنم. جناب آقای غفاری!

از کدام بخش از دوره بیشتر لذت بردید؟ چرا؟
زمان‌های استراحت که در هتل همراه سایرین بودم از لذت‌بخش‌ترین‌ها بود. زیرا با دوست‌های زیادی آشنا شدم و خاطره‌های خوبی برایم رقم خورد.

یک خاطره جالب و به یادماندنی از دوره برای همراهان باشگاه نانو تعریف کنید.
یکی از پروژه‌های مرحله عملی، شامل استخراج اسکلت از بافت برگ بود. کاری بس طاقت‌فرسا که من و دوستان را بر آن داشت که برگ‌ها را برای قرارگیری در محلول و برس‌زنی از آزمایشگاه همراه خودمان به هتل بیاوریم. در هتل هم چه جایی برای انجام این کارها بهتر از روشویی؟! پس مشغول به کار شدیم، اما کار زیر نگاه‌های سنگین و عجیب غریب سایرین که به ما حس انیشتین زمان را می‌داد!

آیا در این اردو غیر از مطالب علمی و تخصصی نانو، چیز دیگری یاد گرفتید
طبیعتا بله. حضور در جمعی دوستانه با فضایی رقابتی(بهتر است بگویم رفاقتی!)، به همراه تنوع فکری اشخاص بر روی شخصیت اجتماعی تاثیر مثبتی می‌گذارد که سازندگی آن به راحتی قابل مقایسه با دستاوردهای علمی دوره است.

آیا شرکت درالمپیاد لطمه‌ای نیز به برنامه کنکور شما وارد کرد؟
سوالی که احتمالا دغدغه بسیاری از دانش‌آموزان است و در جواب آن باید بگویم خیر! مطالعه علوم نانو بصورت اندک ولی مستمر، نه تنها لطمه‌ای به برنامه درسی‌ام وارد نکرد، بلکه توجه به ماهیت آن، دید بازتری نیز نسبت به علوم پایه به من داد.

آیا مایل به انجام کارهای آموزشی نانو در شهر خود هستید؟ 
بله، ترویج و فراگیری فناوری نانو را از هدف‌هایم قرار داده‌ام.

آینده ایران در زمینه فناوری نانو را چگونه می‌بینید؟
ارزیابی وضعیت فعلی و سرعت پیشرفت آن در حال حاضر، نویدبخش موفقیت‌های بزرگ و حتی پیشتازی ایران در این زمینه در مقیاس جهانی است.

و کلام آخر؟
نا امیدی، ترس از شکست و ... سد‌هایی هستند که خودمان برای خودمان به‌وجود می‌آوریم. گاها تصور می‌کنیم پیروزی برای عده‌ای خاص مقدر شده است! کافی است کمی زندگی فرهیختگان را ورق بزنیم تا به نادرستی این تصور غلط پی ببریم؛ ادیسون، فارادی، دکتر حسابی و... از کجا شروع کردند؟
ما نیز می‌توانیم!

نظرات

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نوع نظر
نـــام
ایمیل
نظر شما
کارکترهایی که در تصویر می بینید را وارد نمایید. (حساس به حروف کوچک و بزرگ)