☰ دسترسی سریع دسته‌بندی اخبار
...

کتاب مجموعه سوالات المپیاد دانش آموزی علوم و فناوری نانو

خرید

...

نگاهی نو به دنیای نانو، مبانی علوم و فناوری نانو

خرید

...

کتاب مفاهیم اولیه فناوری نانو و کاربردهای آن در شیمی

خرید

مفاهیم اولیه فناوری نانو و کاربردهای آن در زیست شناسی

خرید

چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 کد خبر: 461
214

انتشار مقاله علمی از نتایج کار دانش‌آموزان حاضر در المپیاد نانو

داده‌های به دست آمده از کار دانش‌آموزان حاضر در سیزدهمین المپیاد دانش‌آموزی، در قالب یک مقاله‌ علمی در یکی از نشریات معتبر بین‌المللی منتشر شده است.

خانم معصومه چمک، دبیر علمی این المپیاد و از نویسندگان این مقاله، درباره  روند انتشار آن می‌گوید: «سیزدهمین المپیاد دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو، توسط سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان و باشگاه دانش‌آموزی نانو در تیرماه ۱۴۰۱ برگزار شد. این رویداد هم به صورت آنلاین و هم عملی بود که در آن کارگاه‌های آموزشی و کار آزمایشگاه انجام شد. یکی از موضوعاتی که در این المپیاد به آن پرداخته شد، تقویت بتن با نانوذرات سیلیکا بود.»

وی افزود: «۴۰ دانش‌آموز در قالب ۱۳ گروه کار روی تقویت بتن با کمک نانوذرات سیلیکا را انجام دادند و در نهایت تست‌های آزمایشگاهی مختلفی روی بتن‌های تقویت شده صورت گرفت و آزمون‌هایی نظیر تست استحکام روی محصولات تولید شده انجام شد. داده‌های مربوط به این تست‌ها جمع‌آوری و در نهایت در قالب یک مقاله علمی این نتایج تدوین شد و در یکی از نشریات معتبر بین‌المللی منتشر گردید.»

خانم چمک گفت: «برای نگارش مقاله از تجربه و تخصص آقایان صادق قربان زاده و امیر مالک محمدی از دانشگاه تهران، استفاده شد که در بخش بتن تجربیات ارزشمندی داشتند و از این تجربه‌ها در تبدیل داده‌ها به یک مقاله علمی تاثیرگذار استفاده شد. خانم نسیم ذوقی نیز دبیر اجرایی این المپیاد بودند.»

صادق قربان زاده، دانشجوی دکتری نانو الکترونیک دانشگاه تهران و برنده مدال نقره و برنز دوره های پنجم و چهارم المپباد نانو درباره این المپیاد می گوید: «به طور کلی طرح آزمایش در دوره عملی المپیاد به گونه ای انجام می‌شود که تیم‌های مختلف آزادی عمل کافی برای تغییر دادن برخی از پارامترهای اثرگذار در خروجی آزمایش را مبتنی بر تجربه و تحلیل خود در آزمایشگاه داشته باشند. به همین دلیل اگر تعداد نقاط مورد آزمایش (تعداد تیم ها و پارامترهای مورد بررسی) از منطق تحلیل پذیر علمی پیروی نماید در نهایت خروجی حاصل از کار تیم های مختلف قابلیت تحلیل در کنار هم را خواهند داشت. البته معمولا آزمایش ها برای تحلیل دقیق تر نیازمند طراحی آزمایش پیشین هستند تا تحلیل پذیری آماری آن ها به طور کامل قابل دفاع باشد که این مساله با توجه به آزادی عمل تیم ها ممکن است دچار تغییر نقاط مختلف طراحی آزمایش شود اما با اضافه نمودن تحلیل های جنبی و بررسی همبستگی آزمایش ها و وجود تکرارها می توان به تحلیل هایی مفیدی دست یافت. در این مقاله نیز با در نظر گرفتن این ملاحظات تلاش شد که خروجی تیم ها در یک پازل تکمیل کننده تحلیل شود و اثر حضور نانوذرات سیلیکا و زئولیت بر عملکرد بتن در کوتاه مدت و میان مدت مورد ارزیابی قرار گیرد و میزان بهبود عملکرد در بستر زمان و مکانیسم آن گزارش شد. این پژوهش برای محققین و مهندسین فعال در زمنیه عمران و مکانیک مورد استفاده است که دریافت اولین ارجاع به مقاله در یک کارپژوهشی دیگر در کمتر از یک ماه پس از انتشار گویای این مساله است. البته تیم طراحی و اجرای این مطالعه در تلاش بودند که در قالب این مطالعه، انجام مطالعات به کمک تیم های موازی برای کاهش زمان مطالعات و افزایش تکرارپذیری پاسخ را نیز مورد ارزیابی قرار داده و ارائه نمایند.»

نتایج این کار در قالب مقاله‌ای با عنوان Evaluation of the performance of concrete by adding silica nanoparticles and zeolite: A method deviation tolerance study در نشریه Construction and Building Materials به چاپ رسیده است.

برای دریافت مقاله، اینجا را کلیک کنید.




پربازدیدترین‌ها

آغاز ثبت نام یازدهمین المپیاد دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو

به اطلاع تمام دانش‌آموزان علاقه‌مند به علوم و فناوری نانو می‌رساند، ثبت ...

16360 ادامه ...

کتابچه مقالات دهمین جشنواره دانش‌آموزی نانو منتشر شد

دهمین جشنواره دانش‌آموزی نانو هم‌زمان با دوازدهمین نمایشگاه نانو ۱۸ تا ۲...

9166 ادامه ...

برگزاری بیست و چهارمین دوره ی مسابقات نادکاپ شریف

بیست و چهارمین دوره مسابقات ملی آموزشی نوآوری و ابتکارات دانش آموزی با ه...

8566 ادامه ...

عوامل موثر در افزایش علاقه دانش‌آموزان به فعالیت‌های نانو

گروه نانوفناوری پژوهش‌سرای پروفسور شمسی‌پور ناحیه 3 کرمانشاه اقدام به پژ...

8072 ادامه ...

مرحله سوم دهمین المپیاد دانش‌آموزی نانو صبح روز شنبه ۲۶ مردادماه با حضور...

7595 ادامه ...

آموزش ۱۰،۰۰۰ علاقه‌مند در آزمایشگاه‌های شبکه توانا

فعالیت آزمایشگاه‌های آموزشی فناوری نانو (شبکه توانا) در آبان ماه ۱۳۹۸ زم...

7260 ادامه ...

تخفیف ویژه ثبت‏ نام برای دانش آموزان ‏شرکت‏ کننده در المپیاد نانو

ثبت نام در المپیاد علوم و فناوری نانو برای دانش آموزان مناطق محروم با ار...

7172 ادامه ...

آغاز ثبت نام المپیاد نانو همزمان با سایر المپیادهای علمی

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان تأکید کرد: ثبت‌...

5894 ادامه ...

تندیس برترین طرح های دهمین جشنواره دانش آموزی نانو به چه کسانی تعلق گرفت؟

مراسم اختتامیه دهمین جشنواره دانش آموزی علوم و فناوری نانو روز یکشنبه مو...

4790 ادامه ...

دوره ضمن خدمت فناوری نانو برای دبیران کرمانی برگزار شد

به گزارش خانم تهامی‌پور، رابط نهاد ترویجی مرکز پژوهش‌های علمی و آموزشی ک...

4234 ادامه ...

پرداخت حمایت‌های تشویقی دهمین المپیاد نانو به نهادهای ترویجی فعال

به گزارش بخش المپیاد باشگاه دانش‌آموزی نانو، روز یک‌شنبه هشتم دی ماه ۱۳۹...

4114 ادامه ...

گزارش ارزیابی عملکرد آزمایشگاه های شبکه توانا در آذر ۱۳۹۸

حضور بیش از ۱۴۰۰۰ دانش‌آموز و دبیر در برنامه‌های ترویجی نانو در آذرماه ۹۸

4074 ادامه ...

دوره ضمن خدمت علوم و فناوری نانو در بندرعباس برگزار شد

دوره آموزشی ضمن خدمت علوم و فناوری نانو ویژه دبیران شیمی، فیزیک و زیست‌ش...

4026 ادامه ...

دوره ضمن خدمت فناوری نانو برای دبیران جیرفت برگزار شد

دو دوره «ضمن خدمت آموزش علوم و فناوری نانو» ویژه دبیران رشته‌های علوم پا...

4023 ادامه ...

برگزاری کارگاه آموزشی ویژه مدیران کیفیت آزمایشگاه‌ها در اصفهان

کارگاه آموزشی یک روزه ویژه مدیران کیفیت آزمایشگاه‌های عضو شبکه فناوری‌ها...

4022 ادامه ...