امضای تفاهم‌نامه همکاری ستاد توسعه فناوری نانو و مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و باشگاه دانش‌پژوهان جوان

دوشنبه 27 اسفندماه 1397، تفاهم‌نامه‌ای با محوریت برگزاری مشترک المپیاد دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو بین خانم دکتر مهاجرانی، رییس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و باشگاه دانش پژوهان جوان از یک طرف و آقای دکتر سرکار، دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو از طرف دیگر امضا شد. در حاشیه امضای ...
ادامه مطلب

گزارش

گفتگو با مهران طایفه کاظمی؛ دارنده مدال برنز نهمین المپیاد دانش‌آموزی نانو

سلام.

موفقیتتان در کسب مدال برنز در اردوی عملی نهمین المپیاد نانو را از طرف باشگاه نانو صمیمانه تبریک می‌گوییم.

خوشحال می شویم که در این گفتگو ما را همراهی کنید.

۱- ضمن معرفی خود، هدفتان از شرکت در المپیاد نانو را توضیح دهید.

من مهران طایفه کاظمی دانش‌آموز سال دوازدهم رشته تجربی از مدرسه تیزهوشان علامه امینی تبریز هستم.

در مرحله اول رتبه ۸۷ و در مرحله دوم رتبه ۲ شدم.

هدف اصلی من پس گرفتن مدال خواهرم بود که با بدشانسی نتوانست به آن برسد.

خواهر من در یکی از دوره‌های المپیاد حضور داشت و به دلیل خراب شدن لپ‌تاپش در لحظات آخر، نتوانست پروژه خود را ارائه کند.

۲- چندمین دوره ی المپیاد است که شرکت کرده‌اید و چندمین بار است که در اردو المپیاد حضور پیدا می‌کنید؟

امسال سومین دوره‌ی شرکت و اولین تجربه‌ی حضور در دوره عملی بود.

۳- اگر کنکور دادین،رتبه کنکورتان چند شد؟ چه رشته و دانشگاهی را برای ادامه تحصیل انتخاب کردید؟ (آیا تصمیم دارید در آینده نانو بخوانید؟ المپیاد تا چه حد در انتخاب رشته شما موثر بوده است؟)

هنوز کنکور ندادم؛ ولی برنامه‌های زیادی برای حضور هرچه بیشتر در زمینه‌ی نانو دارم.

نانو دنیایی نیست که به این راحتی‌ها بتوان از آن دل کند!

و این پایان راه ما نیست!

۴- به منظور آمادگی برای آزمون المپیاد، چه فعالیت‌هایی انجام دادید؟

مطالعه‌ی کتاب‌های پیشنهادی از طرف باشگاه نانو و مقاله‌های سایت آموزش.

همچنین با حمایت‌های مدرسه و پژوهش‌سرای آذربایجان، در کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی استاد بیگلری شرکت کردم.

۵- آیا در آزمون‌های آزمایشی نیز شرکت کردید؟ به نظر شما سوالات این آزمون‌ها تا چه حد مشابه سوالات آزمون اصلی است و چقدر می‌توانند دانش‌آموزان را برای آزمون اصلی آماده سازند؟

بله. سوالات آزمون‌های آزمایشی می‌توانند جهت آمادگی در المپیاد مفید باشند. البته باید یک سری از سوالات بازبینی شوند و اشکالاتشان رفع شود.

۶- آزمون مرحله اول را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ (تناسب سوالات با منابع معرفی شده و سطح دبیرستان و مقایسه با سال‌های پیش) به نظر شما دو مرحله‌ای شدن آزمون تئوری چه تاثیری بر کیفیت برگزاری المپیاد داشته است؟

من در سطحی نیستم که بتوانم درمورد سوالات اظهار نظر کنم؛ اما دو مرحله‌ای شدن آزمون‌های تئوری باعث می‌شود داوطلبان از دو فیلتر عبور کنند و دانش‌آموزان برتر، بهتر شناخته شوند.

۷- اختصاص امتیاز برای بنیاد ملی نخبگان در المپیاد امسال، چقدر در انگیزه و تلاش شما برای المپیاد نانو موثر بوده است؟

دانش‌آموزانی که از دوره‌های قبل در این المپیاد حضور داشتند، این امتیاز را به‌عنوان هدف اصلی قرار ندادند؛ اما مسلما این امتیاز خاص، باعث انگیزه‌ی بیشتر همه‌ی داوطلبان می‌شد!

۸- از چه زمانی و چگونه با المپیاد و باشگاه نانو آشنا شدید؟

آشنایی اولیه من بعد از شرکت خواهرم در دوره‌های گذشته بود؛ اما از لحظه‌ای که خواهرم من را در المپیاد هفتم ثبت‌نام کرد، شروع به مطالعه درمورد المپیاد نانو کردم.

۹- در مورد سایر فعالیت های باشگاه اطلاعاتی دارید؟ آنها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بله. علاوه بر المپیاد نانو، در جشنواره‌ی نانو هم فعالیت دارم و معتقدم این دو فعالیت باشگاه، مکمل یکدیگر هستند.

۱۰- به نظر شما باشگاه نانو تا چه حدی در انجام رسالت خود که ترویج علوم و فناوری نانو در بین دانش‌آموزان است موفق بوده است؟

اینکه روز به روز بر تعداد دانش‌آموزان نانویی افزوده می‌شود و شاهد پیشرفتی با شیب بالا در حوزه‌ی نانو بین دانش‌آموزان هستیم، نشان می‌دهد که باشگاه نانو فعالیت مناسبی داشته است.

۱۱- به نظر شما، سطح علمی دوره چگونه بود؟

سطح علمی بچه‌های دوره به حدی بالا بود که باید برای رقابت با بقیه، از هرلحظه‌ی ‌آزاد (و حتی غیر آزادمون!) برای مطالعه بیشتر استفاده می‌کردیم.

۱۲- دوره تا چه حد دید شما را نسبت به فعالیت‌های پژوهشی تغییر داده است؟

دوره عملی المپیاد به من نشان داد که بین علم تئوری و کار عملی تفاوت زیادی وجود دارد و این دو موضوع مکمل یکدیگر هستند و نبود هرکدام، باعث نقصان در آموزش می‌شود.

۱۳- آیا مایل به انجام کارهای آموزشی نانو در شهر خود هستید؟ و به نظر خودتان، توانایی برگزاری کلاس‌های آموزشی نانو را برای هم سالان خود دارید؟

صدالبته! برنامه‌های متعددی در ذهنم دارم و بعد از کنکور فعالیتم را در این زمینه شروع می‌کنم.

۱۴- امکانات موجود در اردوی المپیاد (اعم از علمی، رفاهی، اساتید و …) چگونه بود؟

به لحاظ علمی که از همه نظر عالی بود.
از نظر رفاهی هم با توجه به یک سری تعریفات، می‌توانست بهتر باشد؛ هرچند که من مشکلی نداشتم!

۱۵- آیا مطالب ارائه شده در این دوره برای شما جدید بود؟

این دوره با موضوعی کاملا جدید و کاربردی در حوزه گوگردزدایی نفت سروکار داشتیم، طوریکه مقاله‌های مرتبط کمی بود که بتوانیم از آن‌ها استفاده کنیم؛ اما کاربردی بودن آن، به بچه‌ها انگیزه‌ی بیشتری می‌داد تا بیشتر تلاش کنند.

البته که نباید کمک‌های اساتید فوق‌حرفه‌ای دوره را نادیده گرفت!

۱۶- امسال عضو چه گروهی بودید؟ کار خود را توضیح دهید و اهمیت آن را در زندگی و صنعت توضیح دهید.

گروهی سه نفره متشکل از من، پارسا فرهیخته و کسری عالی‌زاده بودیم که با سنتز ۴ نانوماده، گوگردزدایی نمونه‌ی دیزل را طی فرایند جذب سطحی مورد بررسی قرار دادیم.
از آنجایی که در ایران همه روزه با مشتقات نفت سروکار زیادی داریم و گوگرد موجود در نفت، باعث مشکلات زیادی از قبیل باران‌های اسیدی، خورندگی دستگاه ها و … می‌شود، سرمایه‌گذاری روی این تحقیقات می‌تواند بسیار حیاتی و لازم باشد!

۱۷- پشتیبان‌های دوره را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

پشتیبان‌های دوره، آقای سهیلی و آقای الهی، بهترین انتخاب‌های باشگاه بودند که تمام وقت، برای هماهنگی و راحتی هرچه بیشتر ما همه تلاششان را می‌کردند.

۱۸- از کدام بخش از دوره بیشتر لذت بردید؟ چرا؟

دورهمی‌های شبانه‌ای که بعد از یک روز پرکار داشتیم و بازدیدها و شهربازی، قسمت‌های قشنگ دوره بودن!

۱۹- یک خاطره جالب و به یاد ماندنی از دوره برای همراهان باشگاه نانو تعریف کنید.

تک تک لحظات دوره به حدی به یادموندنی بودن که واقعا انتخاب از بین آن‌ها کار سختی است.

ولی یکی از کارهای جالب که روز اول دوره با پیشنهاد سرپرست‌های عزیز انجام شد، این بود که دو به دو تقسیم شدیم و از علایق و اهداف همدیگر پرسیدیم؛ بعد با توجه به گفته‌های فرد مقابل، نقاشی او را در ۱۰ سال آینده می‌کشیدیم و نوبتی جلوی کل بچه‌ها توصیفش می‌کردیم.

این اولین خاطره بود که بچه‌ها را با هم آشنا کرد.

۲۰- آیا در این اردو غیر از مطالب علمی و تخصصی نانو، چیز دیگری یاد گرفتید؟

دوره فقط بعد علمی نداشت و به‌نظر من پیدا کردن دوستانی بی‌نظیر با قومیت‌های مختلف و آشنا شدن با فرهنگ و رسوم هر منطقه بهترین دستاورد دوره بود.

۲۱- آیا شرکت در المپیاد و حضور در دوره لطمه‌ای نیز به درس شما وارد کرده است؟

از آنجایی که من سال آخر دبیرستان هستم، و غول بزرگی به اسم کنکور سر راهم دارم، به شخصه انتظار داشتم که باعث لطمه بشود؛ اما به طرز عجیبی دوره المپیاد به من انگیزه داد که بتوانم قوی‌تر ادامه بدهم و امسال هم قصد شرکت دوباره در المپیاد را دارم.

۲۲- آینده ایران در زمینه فناوری نانو را چگونه می‌بینید؟

با رشد فزاینده‌ای که در علم نانوی کشور دیده می‌شود، همه‌ی نانویی‌ها انتظارات بالایی دارند و همگی با تمام توان برای پیشرفت کشور زحمت می‌کشند!

۲۳- در چه زمینه ای مایل به همکاری با باشگاه هستید ؟

من فقط منتظر آزمون کنکور هستم. بعد از کنکور تمایل و آمادگی هرگونه همکاری در هر زمینه‌ای با باشگاه را دارم.

۲۴- نظرتان در مورد سایت باشگاه چیست؟

به نظر من جالب‌ترین بخش سایت، بخش آموزش و مصاحبه با برگزیده‌های دوره‌های قبل است که باعث ایجاد انگیزه می‌شود.

در مورد سایت، نسخه قبلی ساده‌تر و گیراتر، و نسخه جدید قشنگتر اما کمی نامفهوم است.

۲۵- چه پیشنهادی برای ارتقای سایت باشگاه دارید؟

مهم‌ترین اصلاح باید در بخش آموزش اعمال شود؛ چون در بعضی قسمت‌ها ابهاماتی وجود دارد و بعضی مطالب می‌توانند ارتقا داده شوند.

۲۶- و کلام آخر ؟

فقط دوست دارم از افرادی که در این مسیر به من کمک کردند تشکر کنم؛
اول خانواده‌ام که جایگاهی که دارم را به آن‌ها مدیونم،
دوم آقای بیگلری استاد المپیاد نانو که برای ما خیلی زحمت کشیدند،
و نهایتاً کادر مدرسه و پژوهش‌سرای آذربایجان که به معنای واقعی کلمه حمایتم کردند!

حامیان