EN ورود به کارتابل افراد ثبت نام افراد ورود نهادهای ترویجی
مقاله / گزارش تاریخ مقاله : 1395/08/23 - تعداد بازدید : 564
عنوان مقاله : گفتگو با سید محمدامین هاشمی، دارنده مدال برنز هفتمین المپیاد نانو سید محمدامین هاشمی دانشجوی ترم اول رشته بیوتکنولوژی دانشگاه شاهد و فارغ‌التحصیل دبیرستان مفید تهران امسال با رتبه هشت کشوری وارد اردوی عملی هفتمین المپیاد دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو شد و توانست مدال برنز سال گذشته خود را تکرار کند.
3.9 امتیاز از 7 رای


سلام آقای هاشمی. وقت بخیر. موفقیتتان را از طرف باشگاه نانو صمیمانه تبریک می‌گوییم. از این که در این گفتگو ما را همراهی می‌کنید، سپاسگزاریم.

با توجه به اینکه امسال مرحله مهم انتخاب رشته دانشگاهی را پشت سر گذاشتید. آیا حضور در دوره المپیاد و آشنایی با فناوری نانو روی تصمیم‌گیری شما برای آینده و افق دیدتان اثر داشته است؟
قطعا همینطور بوده. نانوتکنولوژی و گستردگی و جامع بودن آن نه تنها در انتخاب رشته دانشگاهی من موثر بوده، بلکه در انتخاب رشته دبیرستان من هم تاثیرگذار بود. این رشته با توجه به جامعیت و پوشش‌دهی خوب اکثر حوزه‌های علوم پایه، دید مناسبی در این زمینه‌ها به من داد.

در مورد پروژه آزمایشگاهی امسال توضیح بدید و اهمیت موضوع بررسی شده را بیان کنید.
دو طرح تهیه کربن فعال به روش بازیابی مواد دفعی و سنتز نانوذرات نقره به روش سبز امسال به عنوان پروژه برای دوستان تعریف شد که به نسبت سال‌های گذشته دارای ایده و پروسه متفاوت و بکرتری بودند. پروژه‌های امسال را می‌توان در محدوده فناوری‌های سبز جا داد که به خودی خود اهمیت این موضوع و موضوعات دوست‌دار طبیعت برای همگان شناخته شده است.

سطح علمی دوره عملی امسال را چگونه دیدید؟
با توجه به معیارهای حدودی که می‌توان در نظر گرفت، مانند موضوع پروژه‌ها، سمینارها و کارگاه‌ها، گستردگی فعالیت‌های آزمایشگاهی و ... می‌توان گفت سطح دوره به نسبت خوب بود در صورتی که نسبت به سال‌های قبل این دوره از خیلی جهات کاستی‌هایی داشت، ولی جای امیدواری است که ایده پروژه‌ها، فعالیت‌های کلاس شبیه‌سازی و طراحی سوالات مرحله اول نسبت به سال گذشته پیشرفت داشت.

به نظر شما باشگاه نانو چقدر در جذب دانش‌آموزان به سمت فناوری نانو و مدیریت استعدادها موفق بوده است؟
بسیار زیاد. پروژه‌های عظیم و گسترده با بازدهی بسیار بالای باشگاه نانو مانند المپیاد دانش‌آموزی و جشنواره دانش‌آموزی نقش بسیار بسزایی در جهت‌دهی دانش‌آموزان مستعد داشته است. علاوه بر اینها می‌توان به دوره‌های آموزشی و کلاس‌های گسترده‌ای که باشگاه اجرا کرده است اشاره نمود که در آشنایی دانش‌آموزان با این علم و فناوری موثر بوده است.

در چه زمینه‌ای مایل به همکاری با باشگاه هستید؟ 
در زمینه انجام پروژه‌های علمی و کارهای اجرایی در قالب کانون‌ها و اجتماعات یا حتی پروژه‌هایی مانند المپیاد مایل به همکاری هستم. به علاوه که در حال حاضر نیز کار علمی و آموزشی در این حوزه را ادامه می‌دهم و چه بهتر که در حوزه آموزشی نیز بتوانم با باشگاه همکاری داشته باشم.

دوره تا چه حد دید شما را نسبت به فعالیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های پژوهشی تغییر داده است؟
فعالیت‌های پژوهشی من در این دوره و دوره قبل به عنوان مکملی مناسب برای کارهای شخصی خودم بود و ذهنیت منظم‌تری از قبل، برای انجام کارهای علمی - پژوهشی به من داده است.

حضور در دوره المپیاد، علاوه بر مطالب علمی چه دستاوردهایی برای شما داشته است؟
قطعا در این دو دوره قدرت تعاملات و روابط اجتماعی من تا حد قابل قبولی رشد کرده و تکمیل‌تر شده است و علاوه بر آن دوستان و آشنایانی با ارزش‌تر از هر گونه تشویق مالی یا .... را به دست آورده‌ام.

نظرتان درباره سرپرست علمی گروهتان چیست؟
امسال بحث انتقال اطلاعات و تجربیات به نسبت پارسال بسیار محدودتر انجام گرفت که به دلیل قوانین و اصول محکم‌تر اتخاذ شده از سوی برگزارکنندگان برای رسیدن به سطح عدالتی بالاتر در ارزیابی‌ها بود (که به نظرم کاش اینطور نمی‌شد). ولی از با اخلاق‌ترین‌های دوره و با تعامل‌ترین اساتید دوره می‌توان به استاد بنده، جناب آقای عابدینی، اشاره نمود.

از کدام بخش از دوره بیشتر لذت بردید؟ چرا؟
به دلیل هم‌زمان بودن بحث انتخاب رشته دانشگاه و دوره المپیاد، مشغله ذهنیمان غالب بر مباحث لذت‌بخش بوده و فشار روانی زیادی بر ما وارد شد. ولی از لذت‌بخش‌ترین‌ها می‌توان به خواب ساعت 2.5-3 یی بعد از خستگی‌های روزانه اشاره کرد(که انصافا عجب خوابی می‌شد!!!!).

خاطره‌ای جالب و به یاد ماندنی از دوره برای همراهان باشگاه نانو تعریف کنید.
به آخرین لحظات از آخرین روز دوره (پایان اختتامیه) اشاره می‌کنم که به من پیشنهاد کار شد. و چه لحظه جالب و خوبی بود که ارزش زحمات چند ساله پژوهشی و المپیادی من را پررنگ‌تر از برخی اوقات دیگر جلوه داد.

در مورد فعالیت‌هایی که تا کنون در پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی و شبکه آزمایشگاهی توانا داشته‌اید، برای ما توضیح دهید. حضور در برنامه‌های باشگاه در آزمایشگاه‌های توانا چه تاثیری بر موفقیت و سطح علمی شما داشته است؟
فعالیت و همکاری‌ای با این دو نداشتم. و تاثیری هم نداشتند، مگر آشنایی با دستگاه‌های مجموعه آزمایشگاه‌های توانا!!!

آینده ایران در زمینه فناوری نانو را چگونه می‌بینید؟
با توجه به اقدامات و پروژه‌هایی که هم در بخش دانش‌آموزی و هم در بخش دانشجویی در حال اجراست آینده بسیار روشنی را می‌توان برای ایران تصور کرد و امیدوارم در این مسیر و کمک به پیشرفت ایران اسلامی سهیم باشم و مشارکت کنم.

و کلام آخر؟
شکر خدا و تشکر از خانواده‌ام که در مسیر زندگی مرا یاری نموده‌اند، تشکر ویژه از استاد عزیز و بزرگوارم جناب آقای آرش بابایی، که حق معلمی را برای من و امثال من تمام کردند، امیدوارم بتوانم دینی که به گردنم است را به نحو احسن ادا کنم! والسلام! یه سری دوست و رفیق هم دارم که دستشون درد نکنه و دمشون گرم به خصوص بچه‌های مفید!

نظرات

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نوع نظر
نـــام
ایمیل
نظر شما
کارکترهایی که در تصویر می بینید را وارد نمایید. (حساس به حروف کوچک و بزرگ)