EN ورود به کارتابل افراد ثبت نام افراد ورود نهادهای ترویجی
مقاله / گزارش تاریخ مقاله : 1395/07/25 - تعداد بازدید : 229
عنوان مقاله : گفتگو مهرناز حسین‌زاده دارنده مدال برنز هفتمین المپیاد نانو مهرناز حسین‌زاده، فارغ‌التحصیل رشته تجربی از دبیرستان فرزانگی فسا، امسال با رتبه 5 در مرحله اول هفتمین المپیاد دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو، برای دومین بار به اردوی عملی المپیاد نانو راه یافت و مدال برنز سال گذشته‌اش را تکرار کرد.
3.5 امتیاز از 6 رای


سلام خانم حسین‌زاده. وقتتون بخیر. موفقیت شما برای کسب مدال برنز در هفتمین المپیاد نانو را صمیمانه تبریک می‌گوییم. سپاس که در این گفتگو ما را همراهی می‌کنید.

ضمن معرفی خود، هدفتان از شرکت در المپیاد نانو را توضیح دهید.
با عرض سلام و درود. مهرناز حسین‌زاده هستم و امسال در رشته تجربی از دبیرستان فرزانگی شهرستان فسا فارغ‌التحصیل شدم و اینک دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر هستم و در مرحله اول این المپیاد رتبه پنجم کشور را کسب کردم. 
هدفم از شرکت در المپیاد تجربه دوباره آن و افزایش آشنایی با علم نوین و آینده‌دار و میان‌رشته‌ای نانو بود.

شما امسال از کنکوری‌های المپیاد بودید و مرحله مهم انتخاب رشته را پشت سر گذاشتید. آیا حضور در دوره المپیاد و آشنایی با فناوری نانو روی تصمیم‌گیری شما برای آینده (انتخاب رشته) و افق دیدتان اثر داشته است؟
من همیشه در دوره جزء افرادی بودم که از زمان برگزاری دوره که دقیقا با فرصت انتخاب رشته همزمان می‌شد، ناراضی بودم؛ چراکه این امر موجب می‌شد که نه فرصت کافی برای تمرکز بر انتخاب رشته داشته باشم و نه امکان تمرکز بر روی دوره. این مسئله برای بچه‌های کنکوری آن‌طور که شایسته بود فراهم نشد و در نتیجه کاهش سطح علمی دوره را به همراه داشت؛ اما اینک بسیار از این قضیه خوشحالم ؛چراکه می‌دانم قطعا این حضور مزایای بسیاری برای من داشته است؛ زیرا من اصلا از نتیجه کنکورم راضی نبودم و احساس می‌کنم حضور در دوره و شنیدن صحبت‌ها و همفکری با اشخاص مختلف از اساتید بزرگ مثل آقای خسروشاهی و آقای شیخ‌الاسلام و هم‌سن و سالان که به واسطه دوره دور هم جمع شده بودند، کمک کرد تا بتوانم در آن برهه از زمان، منطقی فکر کنم و عجولانه تصمیم نگیرم. البته زحمت پدر و مادرم هم در غیاب من در انتخاب رشته بسیار قابل تقدیر است.

شما سال گذشته هم در دوره عملی المپیاد حضور داشتید. کیفیت فعالیت‌های این دوره و تفاوت‌های پروژه امسال با سال گذشته را چطور ارزیابی می‌کنید؟
پروژه امسال موضوع خیلی خوب و قابل توجهی داشت، مخصوصا برای این سطح از فعالیت که بیشتر جنبه معرفی علم و پژوهش برای دانش‌آموزان دارد و باعث شد که من به حوزه بسیار مهم شیمی سبز بیشتر و با دید وسیع‌تری توجه کنم؛ اما دلایل بسیاری وجود دارد که متاسفانه کیفیت دوره امسال در نظر من از سال گذشته به مراتب کمتر شده بود. چند دلیلی که به ذهن من می‌رسد این ها هستند: ۱.اختصاص دادن وقت ناکافی برای تهیه پروتکل کار و استانداردسازی آن برای دوره المپیاد با امکانات و محدودیت‌های خاص خودش. ۲. دو پروژه‌ای بودن امسال که باعث می‌شد تمرکز خوبی روی کارها اتفاق نیفتد و پروژه‌هایی که اصلا با هم هیچ ارتباطی نداشتند و هر کدام امکان مانوردادن بهتر و بیشتر داشت، که با توجه به وقت و محدودیت‌های دوره این امر ممکن نبود. ۳. اهمیت ندادن به توجیه پروژه برای دانش‌آموزان به طوریکه بر خلاف سال گذشته قبل از اجرای کار، پروتکل در اختیار دانش‌آموزان قرار نگرفت. بر خلاف پارسال که کلاس‌های مفیدی در مورد پروژه قبل از اجرای کار برگزار می‌شد، امسال این بخش به شدت مورد کم‌توجهی قرار گرفت و طوری شد که ما کورکورانه فرایند را اجرا و دنبال می‌کردیم و این در حالی بود که در روز افتتاحیه این قضیه مطرح شد که امسال بر خلاف سال گذشته دانش‌آموزان دست بازتری در طراحی و تغییر مراحل آزمایشی دارند؛ اما در عمل به دلیل توجیه نبودن بچه‌ها در مورد پروتکل این اتفاق امکان پذیر‌نبود.
عدم توجه کافی به بخش مهم مشخصه‌یابی محصولات نهایی و نبود برنامه‌های آموزشی مشخصه‌یابی و انتخاب روش‌های مشخصه‌یابی ناکافی و نادقیق برای تحلیل و نتیجه‌گیری بهتر. 
و دلایل بیشتری که توجه مسئولان به برنامه‌ریزی بهتر و اصولی‌تر المپیاد با آن حد از هزینه‌هایی که برای باشگاه و ستاد دارد، و ریشه‌یابی بهتر مشکلات برای برگزاری دوره‌های آتی بهتر از قبل.

حضور در دوره استانی المپیاد پنجم و دوره عملی المپیاد ششم چه تاثیری در موفقیت امسال شما داشته است؟
بیرا هه نگفته‌ام اگر بگویم بخش اعظم درک من از علم نانو به دوره سه روزه استانی المپیاد پنجم بازمی‌گردد. از شانس خوب ما در آن دوره، برگزیدگان استانی بالای ۲۶ درصد، در محل برگزاری مرحله دوم المپیاد و به مدت سه روز اردو داشتند که تجربه بی‌نظیری برای من بود. و این مدل از برگزاری دوره استانی دیگر تکرار نشده است. البته من کیفیت دوره‌های یک‌روزه‌ای که در مراکز استان برای برگزیدگان استانی برگزار می‌شود را کتمان نمی‌کنم؛ اما قطعا به پای دوره استانی دوره پنجم نخواهد رسید. در آن دوره آزمایش سنتز نانوذرات طلا انجام شد و بعد بازدید از آزمایشگاه بسیار عالی لایه نازک دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه تهران برایمان فراهم شد و نانوذرات سنتزشده را در آنجا و زیر میکروسکوپ الکترونی مشاهده کردیم و در عین حال با نحوه کار با میکروسکوپ‌های SEM و HRTEM عملا آشنا شدیم که برای من تجربه بی‌نظیری بود. همچنین کلاس‌های پرباری که در آن دوره که توسط آقای دارستانی برگزار شدند را هنوز به خاطر دارم.
دوره ششم هم امکان تجربه مقاله‌نویسی را برای اولین بار به من داد، که قطعا در پرورش دید پژوهشی من بی‌تاثیر نبوده است.

آزمون مرحله اول را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ 
سوالات مرحله اول یکی از زیباترین بخش‌های المپیاد نانو محسوب می‌شوند و باعث برانگیخته شدن قدرت استنباط و تفکر بهتر دانش‌آموزان می‌شوند و تا حد مطلوبی با منابع معرفی‌شده و کتب دبیرستان هم‌خوانی دارند و یکی از بهترین نقاط مثبتی که این سوالات دارند، استفاده از مقالات و آخرین پژوهش‌ها در حوزه نانو است. این سوالات در عین حال که موجب سنجیدن مطالعات نانویی و قوه استنباط دانش‌آموزان می‌شود، موجب افزایش قدرت خلاقیت هم می‌شود.

به نظر شما باشگاه نانو تا چه حدی در انجام رسالت خود که ترویج علوم و فناوری نانو در بین دانش‌آموزان است موفق بوده است؟
باشگاه با فعالیت‌های زیادی در پیشبرد رسالت‌ها و اهدافش در سطح کشور ظاهر شده است، مثل المپیاد، جشنواره و احداث آزمایشگاه‌های توانا در اکثر شهرها، که تک تک اینها شمار زیادی از دانش‌آموزان و معلمان را درگیر می‌کند و این بسیار ارزشمند است؛ اما احساس می‌کنم در دوساله اخیر شیب فراگیری و ترویج نانو کمی از قبل کمتر شده است که نیازمند توجه بیشتر است. البته تشکیل کانون برگزیدگان یکی از فعالیت‌های مهمی است که می‌تواند از این نزول شیب جلوگیری کند.

در مورد سایر فعالیت‌های باشگاه اطلاعاتی دارید؟ 
من متاسفانه خیلی در سایر فعالیت‌های باشگاه حضور نداشته‌ام و نتوانسته‌ام از این فرصت‌ها به خوبی استفاده کنم. و خوشبختانه پشت همه این فعالیت‌ها دلسوزی زیادی وجود دارد و فرصت‌های نادر و ارزشمند در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد که افق دیدشان را نسبت به فعالیت‌های پژوهشی به شدت گسترش می‌دهد؛ چیزی که اینک در مدارس ما به شدت کمبود آن احساس می‌شود.

نظرتان در مورد سایت باشگاه چیست؟ 
سایت باشگاه طراحی خوب و منظمی دارد و اطلاع‌رسانی آن همیشه به موقع و عالی صورت می‌گیرد. جدیدا دیده‌ام که قرار است یک سری فایل‌های مفید مثل جزوات مرحله دو، سوالات کتبی مرحله دوم و جزوات شبیه‌سازی و فایل‌های دیگری از ادوار قبلی در سایت قرار داده شود که قطعا منبع پرباری برای دانش‌آموزان علاقمند خواهد بود و ان‌شاءالله به افزایش سطح دوره‌های بعد هم کمک خواهد کرد.

دوره تا چه حد دید شما را نسبت به فعالیت‌های پژوهشی تغییر داده است؟
بهتر است بگویم دوره به من پژوهش‌کردن را یاد داد. همانطور که قبلا هم گفته‌ام، به نظر من المپیاد نانو، پژوهش‌محورترین المپیاد در سطح دانش‌آموزی است.

امکانات موجود در اردوی المپیاد چگونه بود؟
امکانات رفاهی موجود در دوره رضایت‌بخش بود و اساتید دوره از برترین اساتید این حوزه بودند؛ اما مشکل مهمی که همه این تلاش‌ها را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، زمان دوره است. زمان دوره کوتاه است و بهتر است زمان آن بیشتر شود؛ اما اگر واقعا این امکان وجود ندارد، باید برنامه‌ریزی‌ها اصولی‌تر و بهتر شوند تا در وقت محدود بتوان از این فرصت‌ها به میزان بهتری استفاده کرد. این محدودیت زمانی به بهانه‌ای برای کاهش کیفیت پروژه‌ها و دوره منجر نشود!

نظرتان درباره سرپرست علمی گروهتان چیست؟
سرپرست ما سرکار خانم علی رمجی بودند که یکی از نکات مثبت و مفید دوره فرصت استفاده از چنین اساتید خوبی است.

از کدام بخش از دوره بیشتر لذت بردید؟ چرا؟
از بخش شبیه‌سازی، چراکه به نظر من بار علمی بسیار خوبی داشت و کلاسی بسیار مفهومی بود و نسبت به سال گذشته پربارتر و مفهومی‌تر هم شده بود. سر و کله زدن با مفاهیم و مسائل پیچیده برای من بسیار لذت‌بخش است!

آیا شرکت در المپیاد لطمه‌ای به برنامه کنکور شما وارد کرد؟
خیر.

آیا مایل به انجام کارهای آموزشی نانو در شهر خود هستید؟ و به نظر خودتان، توانایی برگزاری کلاس‌های آموزشی نانو را برای هم سالان خود دارید؟ 
بله، خیلی علاقمندم که بتوانم سهمی در ترویج نانو داشته باشم و اولین هدف من در موضوع نانو، دریافت گواهی تدریس خواهد بود.

و کلام آخر؟
به عنوان کلام آخر تشکر می‌کنم از مسئولان باشگاه نانو و ستاد نانو که با دلسوزی‌ای که شاهدش بودم روز به روز اهداف و رسالت‌های اولیه را دنبال می‌کنند. توصیه‌ای کوچک دارم به هم‌سن و سال‌هایم که متاسفانه مجبورند درگیر پدیده‌ای به نام کنکور باشند و آن اینکه لطفا چیزی هم برای دوران بعد کنکور داشته باشند و به پرورش مهارت‌های پژوهشی و افزایش افق دیدشان بپردازند تا بتوانند دانشجوی مفیدی باشند. و یکی از بهترین راه‌ها برای پرورش این مهارت‌ها ورود در دنیای نانو و استفاده از فرصت‌هایی است که باشگاه نانو در اختیارتان قرار می‌دهد.
و در پایان تشکر از همه افرادی که در این مسیر برایم از هیچ محبتی دریغ نکردند...

نظرات

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نوع نظر
نـــام
ایمیل
نظر شما
کارکترهایی که در تصویر می بینید را وارد نمایید. (حساس به حروف کوچک و بزرگ)