تاریخچه شبکه آزمایشگاه های توانا

طرح تجهیز آزمایشگاه‌های دانش‌آموزی فناوری نانو با استفاده از تجهیزات ساخت داخل، در سال ۱۳۹۱ با هدف تقویت باور دانش‌آموزان نسبت به توانمندی‌های ملی و همچنین سهولت دسترسی دانش‌آموزان سراسر کشور به تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته آغاز شد.

تا پایان سال ۱۳۹۲ در هفت استان با مشارکت وزارت آموزش و پرورش و ستاد توسعه فناوری نانو تجهیز آزمایشگاه‌ها انجام گردید.

در سال ۱۳۹۳ معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تأمین ۴۰ درصد از اعتبار لازم برای هر آزمایشگاه و همچنین ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و وزارت آموزش و پرورش هرکدام ۳۰ درصد، زمینه توسعه پرشتاب آزمایشگاه‌های دانش‌آموزی را فراهم آوردند.

در این سال ۴۱ آزمایشگاه دانش‌آموزی افتتاح و یک آزمایشگاه نیز که قبلا در سال ۹۱ تجهیز شده بود، در سال ۱۳۹۴ تعداد ۲۳ مرکز و در سال ۱۳۹۵ تعداد ۱۵ مرکز سفارش خرید دستگاه داشتند که از این میان ۱۲ مرکز جدید و ۳ مرکز در سال­های گذشته تجهیز شده بودند.

در سال ۱۳۹۶ تعداد ۷ مرکز سفارش خرید دستگاه داشتند که ۵ مرکز جدید و ۲ مرکز در سال­های گذشته تجهیز شده بودند و در پایان سال ۱۳۹۶ تعداد آزمایشگاه­های شبکه توانا به ۸۳ رسید.

اهداف شبکه توانا

از مهمترین اهداف شبکه آزمایشگاه‌های دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو (توانا) می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • آموزش فناوری نانو به صورت عملی و ساده به دانش آموزان
  • تلفیق کار عملی و تئوری به همراه یادگیری فرهنگ کار گروهی
  • تبدیل شبکه توانا به یک برند و مرجع معتبر در زمینه ارائه خدمات آزمایشگاهی و آموزشی فناوری نانو
  • درآمدزایی آزمایشگاه های شبکه توانا به منظور استقلال مالی
  • اصلاح سیستم آموزشی تئوری محور و آماده سازی دانش آموزان برای ورود به دانشگاه یا محیط کار